Je hebt een horecazaak en je wilt je bierkaart op een originele, maar ook weloverwogen manier vullen. Je vraagt je daarom af: Hoe stel ik de juiste bierkaart voor mijn klanten samen? Je kunt natuurlijk je menukaart laten vullen door je lokale pilsvertegenwoordiger. Het nadeel hiervan is dat je altijd met de geijkte klassieke bieren en een enkel behoudend modern bier eindigt. Een groot deel van het publiek heeft dat wel gezien, en je buren hebben precies hetzelfde.
Veel leuker en interessanter is het om je menukaart slim samen te stellen, en regelmatig te wijzigen. Wij hebben een handige aanpak en een berg tips verzameld. Het eerste deel van deze blogserie gaat over doelgroepen en persona's.
Doelgroepen en persona’s
Een beproefde manier om doelgroepen in te delen is om ze een persona te geven. Dit is een veelgebruikte methode in de marketing, waarbij je stereotypes probeert te maken en ze daadwerkelijk een naam, karakter en gezicht geeft. Op die manier kun je je gemakkelijker verplaatsen in wat ze willen en waar ze blij van worden. "Wat zou Truus hiervan vinden?". Uiteindelijk helpt dat je om in te schatten hoe je die groepen klanten goed zou kunnen bedienen, en – eerlijk is eerlijk - of het de moeite waard is om je op die groep te focussen.
We hebben een paar karikaturen in hokjes gestopt om een goed overzicht te krijgen van de verschillende types bierdrinkers waar je je op kunt richten.
Sterre, de gematigde speciaalbierdrinker
Vindt speciaalbier lekker, maar een pilsje of goede wijn op zijn tijd is ook goed. Ze heeft recent speciaalbier leren drinken, dus zal misschien eerder een moderne IPA kiezen dan een klassieke tripel. Een gematigde stout gaat er ook wel in. Sterre weet genoeg over bier om geen citroen in haar witbier te gooien. Ze weet wat ze lekker vindt, maar bier is niet haar hobby.
Wel: Alle basisstijlen.
Niet: Extreme smaken.
Budget: Normaal.
Inkoopadvies: Lokaal bier, seizoensbier, degelijke IPA.
Serviceverwachting: Zolang de bierglazen schoon zijn en het geen schuimballet wordt, vindt Sterre het allang goed.
Roderik, de verstokte stokpaarddrinker
Roderik is het makkelijkst te signaleren. Hij heeft één favoriet bier en als dat er niet is, vergelijkt hij andere bieren hiermee. Of hij komt niet. Doorgaans kiezen gasten als Roderik daarbij voor een klassieke Belgische bierstijl.
Wel: Specifieke merken die door de pilsgroothandel geleverd worden.
Niet: Andere merken.
Budget: Laag tot normaal.
Inkoopadvies: Eenzijdig.
Serviceverwachting: Moet per se in het juiste bierglas van het betreffende biermerk.
Cor, de klassieke-bieren-drinker
Cor en zijn soortgenoten zijn vaak de 50 al voorbij, want ze hebben in de jaren 80 en 90 speciaalbier leren drinken. In die tijd was het speciaalbieraanbod vrij eentonig: Nederland maakte vooral bockbier, en de rest was Belgisch bier. Eigenlijk waren alle speciaalbieren gewoon erg zoet.
Doorgaans heeft de klassieke-bieren-drinker een voorkeur voor ofwel lichtgekleurd bier (blond, tripel en witbier), ofwel donkergekleurd bier (dubbel, gerstewijn/barleywine en bockbier). Ze zijn vaak gewend aan laaggeprijsde bieren van de grote brouwerijen. Ze kiezen vaak één bier en drinken de rest van de avond hetzelfde.
Wel: Blond, dubbel, tripel (abdijstijlen) of witbier. Sporadisch een quadrupel (gerstewijn/barleywine). Soms ook Duitse stijlen.
Niet: Extreme smaken die recent populair geworden zijn, zoals erg hoppige of donkere bieren (IPA, stout, RIS).
Budget: Normaal. Ze zijn goedkoper niet-craft speciaalbier gewend, maar voor iets bijzonders durven ze wel te betalen.
Inkoopadvies: Met een blond, dubbel en tripel van een minder bekende of bij voorkeur lokale bierbrouwerij is deze doelgroep goed bediend.
Serviceverwachting: Gelooft vaak dat tap lekkerder is dan fles. Schenkt graag zelf in omdat ze een uitgesproken voorkeur hebben voor het al dan niet meeschenken van de gist. Verwacht het juiste bierglas of op zijn minst een bokaalglas.
Enkele Nederlandse tripels
Timo, de beer geek
Verdiept zich in bier, wil alles geproefd hebben, en checkt ieder bier dat hij proeft in bij Untappd mét foto. Hij bepaalt op basis van de stijl wat hij wel of niet wil proeven. Onbekende bieren genieten de voorkeur boven bieren die hij al kent. Timo is bereid grof te betalen, maar weet e.e.a. wel op waarde te schatten. Zal vaak een flesje willen delen met vrienden.
Wel: IPA (specifiek NEIPA), (zware) stouts, sour, hoogalcoholische bieren, experimentele bieren, barrel aged, blik, Amerikaanse bieren, Baltische bieren en Scandinavische bieren.
Niet: Klassieke abdijbieren, supermarktbieren, geijkte seizoensbieren, oubollige namen en etiketten.
Budget: Hoog tot extreem hoog.
Inkoopadvies: Veel soorten, veel wisselen, maximaal één doos per bier (op=op). Koop een krijtbord en turf daarop desnoods je beperkte limited edition voorraad af (FOMO). Series bier zijn ook te overwegen, bijvoorbeeld meerdere bieren van dezelfde stijl of dezelfde brouwerij of juist verschillende jaargangen naast elkaar serveren.
Serviceverwachting: Schenkt graag zelf in, leest het etiket voor hopsoorten en andere specificaties, en scant de streepjescode met Untappd. Verwacht kennis van het personeel. Reken op heftige meningen, zoals over temperatuur. Zware barrel aged bieren hoeven niet per se gekoeld geserveerd te worden. Zet een deel koud en een deel niet.
Het soort bierglas is minder relevant. Sterker nog: laat je eigen bierglazen maken. Neem hiervoor een robuust, stapelbaar pint of vaas model. Goede proefglaasjes zijn wel handig om in huis te hebben, want hij zal vaak iets met zijn vrienden willen delen.
LET OP: Vraag je klanten wat ze lekker vinden voordat je investeert. Sours en barrel aged bieren vindt men meestal heerlijk of walgelijk, met weinig middenweg er tussenin.
Rob, de beer geek BOB
Onderschat Rob niet, want deze bepaalt waar de groep naartoe gaat. Hoewel een BOB beter geen druppel kan drinken, zal een beer geek van ieder geserveerd bier een slokje nemen om te proeven. Rob zal je dankbaar zijn als je wat craft non- of licht alcoholisch bier in huis hebt, want mierzoete frisdrank slaat de plank goed mis.
Vroeger werd alcoholvrij bier terecht verketterd om de smaak. Tegenwoordig zijn er wat smakelijke varianten ontstaan, mede door het gebruik van gisten die nauwelijks alcohol produceren. Vooral in de IPA-hoek zijn lichte of 0,5%-bieren succesvol, omdat hop van zichzelf een lekkere smaakmaker is dat een hol moutprofiel goed weet te compenseren. De stijl ‘session IPA’ heeft ook een vlucht genomen. Dit zijn heel grof gezegd IPA's met een alcoholpercentage dat lager ligt dan gewoon pils, zoals deze Session IPA van Eeuwig Zonde.
Wel: Alcoholarm, session IPA, sommige sours. Craft frisdrank (bitter lemon, ginger ale) wordt ook gewaardeerd.
Niet: 0.0% Radlers vallen hier niet onder. De gemiddelde geek drinkt nog liever water.
Budget: Middel tot hoog.
Inkoopadvies: Een (kleine) voorraad alcoholvrij bier in huis hebben is een must. Drinkers van alcoholvrij bier kunnen hier ook positief mee verrast worden. Een session IPA kan groot ingekocht worden, omdat dit het hele jaar door een zeer breed publiek kent. Zeker bij warm weer. De houdbaarheid van IPA's is doorgaans wel korter dan zwaardere en donkerder bieren. Koel en donker bewaren is erg belangrijk.
Serviceverwachting: Zie beer geek.
Laagalcoholische bieren
Conclusie
Natuurlijk weet je allang wie je klanten zijn en ongetwijfeld kun je ons lijstje aanscherpen of aanvullen. Maar wij denken dat dit lijstje je opweg helpt om antwoord te geven op de vraag: hoe stel ik de juiste bierkaart voor mijn klanten samen? Het lijstje biedt je handvatten om in te schatten welke persona’s je op dit moment goed bedient, of juist minder goed. En of je niet te veel moeite doet voor een bepaalde groep.
Meer weten over hoe je met behulp van deze informatie een uitgebalanceerde kaart maakt? Lees erover in het volgende deel van deze serie!