Het juiste bier voor mijn klanten: een gebalanceerde bierkaart

Je hebt een horecazaak en je wil je bierkaart op een originele, maar ook weloverwogen manier vullen. Als je de menukaart laat vullen door je lokale pilsvertegenwoordiger, eindig je met precies dezelfde kaart als je buren. Veel leuker en interessanter is het om je menukaart slim samen te stellen, en regelmatig te wijzigen. Wij hebben een handige aanpak en een berg tips verzameld. In dit 2e deel van deze blogserie geven we wat voorbeelden van een gebalanceerde bierkaart. Heb je het eerste deel gemist? Je vindt 'm hier

Heb je trouwens nog geen zakelijk account om bieren te bestellen bij Holland Craft Beer? Vraag er hier eentje aan om de juiste B2B prijzen te zien.

Waar moeten we op letten?

Allereerst de doelgroepen. Die hebben we in de vorige blog al onder de loep genomen. Waarschijnlijk herkende je je klanten daar wel in. Misschien komt een groep niet of nauwelijks bij jou over de vloer en hoef je ze dus ook niet te bedienen, of je hebt ontdekt dat je ze onbewust hebt teleurgesteld met je assortiment. Of misschien heb je zelfs een extra persona gevonden (laat het ons even weten!).

Daarnaast is voorraad en houdbaarheid relevant. Je koelkast zit een keer vol, dus je moet keuzes maken. Vaste bieren mogen nooit op gaan, maar bijzondere bieren verkopen juist beter als je duidelijk maakt dat ze bijna op zijn. Bieren die gevoelig zijn voor bederf (lichte, hoppige bieren) wil je bij voorkeur altijd koud houden.

Compleetheid, variatie en afwisseling is erg belangrijk voor een gebalanceerde bierkaart: donker én licht, hoog én laag in alcohol, zwaar en licht gehopt. Je hoeft niet constant álle combinaties in huis te hebben, maar het kan wel erg handig zijn om helder te hebben of jouw assortiment wel bij je doelgroep past. Daarnaast is het bewust rouleren van bieren handig én noodzakelijk om sommige doelgroepen geboeid te houden. Het kan ook lonen om bij te houden wat de concurrentie schenkt en op de hoogte te zijn van veranderingen op hun kaart.

Uiteraard moet je bier van een goede kwaliteit hebben. Het beste is om het proeven aan je doelgroep over te laten. Untappd en Ratebeer kunnen een handvat zijn, maar houd er rekening mee dat smaken verschillen en de meer uitgesproken bieren vaak lager zullen scoren. Ook zit er een verschil in cultuur tussen de VS en Europa. Men is (veel) kritischer hier. Een handvat: een bier dat van iedereen 3 of meer sterren (dopjes) krijgt, is toegankelijk en van goede kwaliteit. Een bier dat afwisselend 5 dopjes en 1 dopjes krijgt is een beer geek bier. Geef op je bierkaart of menu altijd heel goed aan wat de stijl van zo'n bier is.

Relevantie is misschien nog wel het belangrijkste: als het bier wat je hebt niet wordt opgedronken, help je er niemand mee. Dat is zonde van je geld én van het bier. Zorg ervoor dat je assortiment aansluit op je publiek.

 

Stap 1: de basis bierkaart

Met de basis bierkaart bedien je de doelgroepen met een iets minder extreme smaak. Er wordt verwezen naar de doelgroepen die in deel 1 van deze blogserie beschreven zijn. Lees hier meer over de doelgroepen en persona's.

  1. Pils voor een algemeen publiek. Ons assortiment
  2. Alcoholarm / alcoholvrij speciaalbier. Voor wie niet wil of niet mag. Radler 0.0 telt niet.  Ons laagalcoholisch assortiment
  3. Eén of meer Nederlandse of desnoods Belgische bieren van bekende merken. Denk aan witbier, sterk blond of tripel. Voor de Verstokte Stokpaarddrinker en de Klassieke-bieren-drinker. Als er mooie lokale alternatieven voorhanden zijn kan het lonen om de bekende bieren juist weg te laten.
  4. Een session IPA - lekker voor iedereen. Ook toegankelijk als het nog geen beer o'clock is.
  5. Lokaal gebrouwen of themabier in een toegankelijke stijl. Dit bier is voor iedereen, deels afhankelijk van de bierstijl. Doet het extra goed bij toeristen en chauvinisten.
  6. Een degelijke IPA voor de Gematigde Speciaalbierdrinker en de beer Geek. Bekijk ze hier!

Stap 2: bredere basis

Deze kaart geeft wat handvatten voor als je nog wat meer ruimte voor voorraad hebt, maar liever niet wilt specialiseren. Een reden hiervoor kan zijn dat je alle doelgroepen wel over de vloer krijgt, maar niet in overtuigende aantallen. Of omdat je bijvoorbeeld een restaurant hebt en speciaalbier dus niet je core business is en je gasten meestal maar een paar bieren bestellen.

  1. Extra keuze pils - Pilsdrinkers zijn vaak erg merk-loyaal, dus een escape kan van pas komen. Daarnaast hebben veel craft drinkers een aversie tegen "big beer", en er bestaan erg mooie  craft pilsners en lagers.
  2. Meer lokaal gebrouwen bieren. Hier kun je er niet genoeg van hebben. Voor toeristen en trotse locals.
  3. Abdijstijlen: blond, dubbel, tripel. Twee van de drie is vaak genoeg. Tip: Ook lokale brouwerijen maken vaak deze stijlen. Pas wel op voor etiketbieren, misschien heb je het bier al op de kaart met zijn oorspronkelijke etiket.  Hier kun je rondneuzen.
  4. Een degelijke stout of black IPA voor de Gematigde Speciaalbierdrinker en de Beer Geeks. Niet alle donkere bieren zijn hetzelfde. Waar de klassieke donkere bieren vaak erg zoet zijn, zijn deze stijlen droger. 

Specialisatie 1: nadruk op klassiekers

Deze kaart bedient de doorgewinterde liefhebber van klassieke bieren. Die doelgroep heeft het niet zo op de stouts en IPA's, maar kijkt wel verder dan een Duvel of La Chouffe. Het loont om bieren regelmatig te wisselen.

  1. Meer vaste bieren met abdijstijlen. Naast blond, dubbel en tripel wordt ook quadrupel interessant. Misschien een trappist.
  2. Roulerende Tripel/zwaar blond/dubbel van de maand
  3. Roulerend seizoensbier 1: Bock, witbier, weizen
  4. Roulerend seizoensbier 2: Saison, kriek, kerstbier

Hoewel deze doelgroep graag een nieuw bier probeert, zal hij toch een aantal stijlen altijd links laten liggen. Daarom is het belangrijk om altijd meerdere bieren met verschillende stijlen te rouleren.

Specialisatie 2: nadruk op beer geeks

Beer geeks zijn eigenlijk veel te gevarieerd om over een kam te scheren, maar we doen het lekker toch.

  1. Nog meer lokale/regionale bieren. Niet alleen de hardlopers, maar ook de experimentele, gelimiteerde bieren.
  2. Speciaalbier in blik. Wees niet bang voor bier uit blik. Dit kan zelfs beter zijn voor de kwaliteit en (bij deze doelgroep) ook de commerciële aantrekkelijkheid van bieren.
  3. Roulerende en vaste hoppige bieren. Hierin volgen de trends elkaar in hoog tempo op, dus wees terughoudend met vaste bieren.
                  NEIPA: New England IPA. Dit is een troebele, fris fruitige variant op IPA met een bescheiden bitterheid. Het is in de mode en erg toegankelijk voor wie hop lust.
                  Brut IPA: Droge IPA met veel prik, soms funky.
  4. Roulerende donkere/zware bieren. Dit zijn vaak dure limited editions met zeer veel alcohol, dus klein inkopen en rouleren.
                  Russian Imperial Stout (RIS) en varianten zoals pastry stout, en met toevoegingen zoals vanille, tonka, fruit, marshmallows, hete pepers en gekker. Brouwerijen: Moersleutel, Dutch Bargain...
                  Barrel aged bieren. Whisky en bourbonvaten zijn inmiddels het nieuwe normaal. PX sherry, bordeaux, cognac, rum en tequilla, niets is te gek momenteel.
  5. Experimentele bieren. , verrassende specerijen, obscuur fruit... Natuurlijk is een blikje "Cedar Infused Turkey Barrel Aged Asynchronously DDH 6-Grain Blonde Double India Pale Rainbow Stout" voor €20 over de top onzin, maar tóch kriebelt het de nieuwsgierigheid, zeker als de Untappd ratings goed zijn. En waarschijnlijk is hij gewoon extreem lekker, dus als uitbater hoef je je niet te schamen.
  6. Zure bieren: sour, gose, brett. Dit is een nichemarkt, dus zorg ervoor dat je zeker weet dat je een breed publiek hiervoor hebt. Vermeld ook altijd heel duidelijk op het menu of een bier zuur of funky is, want het is niet voor iedereen weggelegd. Kijk hier wat we hebben

Kijk niet op als iemand om 4 proefglaasjes vraagt wanneer hij iets zwaars of duurs bestelt. Ze willen vaak proeven, en dronken worden is daarbij niet het doel. De meeste van deze fanaten gebruiken de app Untappd om te registeren wat ze geproefd hebben en wat ze ervan vonden. Je kunt overwegen "Untappd verified venue" te worden om via die app te laten weten welke nieuwe bieren je hebt.

Tips!

Maak voor een interessante, gebalanceerde bierkaart gebruik van FOMO (Fear Of Missing Out). Schaarste maakt proevers fanatiek. Bestel kleine hoeveelheden van veel verschillende bieren en zet ze op een krijtbord, inclusief het aantal dat je nog hebt. Holland Craft Beer heeft een breed assortiment mixdozen. Zo kun je van een specifieke brouwerij een paar flessen van meerdere bieren bestellen en aan je klanten voorleggen. Op die manier kun je heel snel rouleren.

Ook leuk: organiseer een verkiezing en bepaal middels proeverijen het volgende vaste (seizoens)bier. 

Ook met glazen kun je leuke dingen doen. Laat je eigen glazen maken voor de roulerende bieren. Bokalen voor de klassieke stijlen, een strakker model voor de nieuwe generatie.

Je eigen huisbier: Niets pronkt zo mooi op je eigen bierkaart als je eigen huisbier. We koppelen je graag aan een brouwer voor een uniek recept, maar als je klein wilt beginnen is bier met je eigen label wellicht ook een optie.

 

Tot slot

Hopelijk hebben we je een houvast of minstens wat inspiratie gegeven om een mooie, gebalanceerde bierkaart samen te stellen. Heb je nog meer tips? Laat het ons even weten!

Kom je er niet uit en heb je advies nodig? Laat het ons weten, dan stellen wij een mooie kaart voor je samen op basis van het Holland Craft Beer assortiment!

 

Lees ook deel 1 van deze blogserie: Het juiste bier voor mijn klanten: Persona's

  1. Hoe stel ik de juiste bierkaart voor mijn klanten samen?
    Artikelen | Horeca (Zakelijk)

    Hoe stel ik de juiste bierkaart voor mijn klanten samen?

    Je hebt een horecazaak en je wilt je bierkaart op een originele manier vullen. Wij hebben een handige aanpak en een berg tips verzameld. Deel 1 van deze blogserie: doelgroepen en persona's.

     

    Lees meer
  2. COVID-19 en de opkomst van de Crowler
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    COVID-19 en de opkomst van de Crowler

    De coronacrisis heeft een hoop innovatie in bierland met zich meegebracht. Eén van die innovaties is de Crowler. De... Wat? Geen zorgen, Ferry vertelt je er alles over! 

    Lees meer