Over Holland Craft Beer

Een brouwerij ontstaat voor 99% uit passie voor bier en is vaak een uit de hand gelopen hobby. Wij als brouwers willen ons dan ook het liefst bezig houden met bier brouwen! Dat neemt niet weg dat je uiteindelijk ook je bier verkocht moet krijgen. Groothandels zijn hierin tot nu toe een belangrijke factor, maar die kunnen niet zomaar alle brouwerijen commercieel vertegenwoordigen. .

Holland Craft Beer  is een initiatief van Brouwerij Brouwerslokaal uit Groede, Zeeland. Ingegeven door de wens om zoveel mogelijk direct zaken te doen met de Horeca en Slijterijen en met de wetenschap dat de Brouwerij zelf het beste kan vertellen wat voor een bieren hij maakt, ging deze Brouwerij begin 2016 op zoek naar een directe manier van leveren door heel Nederland vanuit Zeeland. Dat bleek succesvol, na een half jaar leverden ze al aan 300 Horecazaken en slijterijen, niet alleen flesjes maar ook fusten,  van Ameland tot Zuid Limburg en van Amsterdam tot in Twente. Dit hebben ze gedeeld met andere kleine craft brouwerijen uit Nederland en zie hier het resultaat: Een onafhankelijke partij die brouwerijen samen brengt op het gebied van distributie. Niet zo maar distributie, maar distributie via de post waarbij er geen tussen groothandels meer nodig zijn, maar het bestelde bier direct van de brouwerij naar de klant gaat.

logo HCB

 
Visie van Holland Craft Beer

We leven in de tijd dat puur, eerlijk en ambachtelijk weer terug op de kaart komt als het gaat om eten en drinken. Daarnaast willen mensen weten waar het vandaan komt en welke mensen en / of welk verhaal er achter het product zit dat ze verkopen of nuttigen.
Holland Craft Beer brengt, met als motto; “we verkopen geen bier, we verkopen een beleving”, de horeca en slijterijen weer in contact met de brouwers achter het bier. Uiteindelijk kan niemand zo goed de passie en liefde voor het bier overbrengen als wij zelf!

 "Wie onvervangbaar wil zijn, moet zich blijvend onderscheiden." en "Winst is geen drijfveer, het gaat altijd om de klant.",  zijn quotes van het heden als het gaat om ondernemen en met name in de horeca. De tijd om al je producten te bestellen bij één leverancier is voorbij!  Je moet juist net dat ene product willen hebben wat nog niet iedereen heeft. distributie animatie

Hoe werkt het?

Holland craftbeer is een online webshop waarbij horeca en slijterijen bieren kunnen bestellen van de aangesloten brouwerijen.
Aan de voorkant heeft de klant een actueel inzicht welke bieren beschikbaar zijn en krijgt bij bestelling een duidelijk overzicht van haar bieren samengevoegd op één factuur. 

Aan de achterkant krijgen alle brouwerijen waarvan er één of meerdere bieren zijn besteld  via een mail aangegeven wat, welke klant heeft besteld. De brouwerijen zorgen er uiteindelijk zelf voor dat het bier verstuurd wordt naar de locatie die hun bier heeft besteld in de speciaal ontwikkelde HCB verzenddozen.

De voordelen voor horeca of slijterijen:

  • Ondanks dat je bij meerdere brouwerijen rechtstreeks je bier besteld, krijg je toch één gezamenlijke factuur.
  • Je kunt 24/7 je bier bestellen.
  • Je zit niet vast aan minimale afnames. Dus heb je van één bier maar één doosje nodig, dan is dat gewoon mogelijk.
  • Je hoeft geen onnodig grote voorraden in te slaan.
  • Je hebt je bestelling heel erg snel in huis.
  • Je staat direct in contact met alle brouwerijen.
  • Een scherpe prijs.
  • Door een “realtime” voorraad beheer op onze webshop kun je direct zien of het bier nog op voorraad is of niet.
  • Korting bij afname van meer dan 12 dozen per brouwerij. Hierbij kunnen we het namelijk verzenden als een pallet.
  • Reserveren van limited editions, barrel aged project etc.

De Nadelen voor horeca of slijterijen:

  • Je moet de bieren zelf aannemen van de postbode in plaats van dat ze voor je weg gezet worden.

De voordelen voor brouwerijen:

  • Je hebt in één klap landelijke dekking op het gebied van distributie.
  • Je houdt alles in eigen hand.
  • Je weet precies waar de vraag stijgt en kunt dus veel beter inspelen op je voorraad waardoor de kans dat je NEE moet verkopen aan de klant kleiner wordt.
  • Je weet exact waar je bier verkocht wordt en wat de omloopsnelheid is per locatie.
  • Je kunt je bieren voor een de door jou gewenste prijs aanbieden. Jij bepaalt de prijs.
  • Ideaal voor kleine batches en specials, of om horecazaken al te laten reserveren voor bieren die je binnenkort gaat lanceren.
  • Doordat de ondernemers bij bestelling vaak direct betalen (is goedkoper dan op factuur) heb je sneller het geld in huis.

 De nadelen voor brouwerijen:

  • Het kost “meer” werk om je bier te verdelen dan wanneer je rechtstreeks een pallet weg zet bij een groothandel.
  • Administratief heb je wellicht iets meer handen nodig.

Samen zijn we sterker dan de big boys!

Waar de tijd van je bier laten vertegenwoordiger door de groothandels voorbij is, is de tijd van ''samen zijn we sterker aangebroken''. De speciaal biermarkt groeit enorm en ook de grote jongens beginnen dit te merken.  Toch kunnen zij vaak een scherpere inkoopprijs bieden, omdat ze al hun producten groter inkopen. Het samen doen betekent wellicht dus ook voordeel op andere gebieden;

  • Gezamenlijk inkopen van verzenddozen
  • Gezamenlijke deal met de verzend partijen
  • Gezamenlijke beursdeelname
  • Gezamenlijk (online) adverteren 
  • Gezamenlijke sales activiteiten
  • Gezamenlijke distributie naar het buitenland