‘Ik vind het leuk om een zo compleet mogelijk Tilburgs aanbod te hebben’
Koen Gijsbers van de Bierbrigadier Tilburg deed zijn eerste verkoopervaring op in diverse boekenwinkels in de stad. Pas op zijn dertigste begon hij speciaalbier te waarderen. “Ik was vroeger één van de twee jongens in het dorp die er bekend om stonden dat ze geen bier dronken, of beter gezegd pils. Ik hield niet van die smaak en eigenlijk is dat nog steeds zo. Maar wat alle andere bierstijlen betreft is er een wereld voor me open gegaan.”
En die boeiende wereld wil Gijsbers maar wat graag ontvouwen voor zijn klanten. ‘Koen is zelf ook zo’n Beer Geek, altijd op de hoogte van de laatste trends, de heetste brouwerijen en de populairste nieuwe bieren’, staat te lezen op de site van de Bierbrigadier. ‘Maar hij heeft ook een bovengemiddelde interesse voor geschiedenis en de historie van het gerstenat. Hij vertelt je dus met enthousiasme over zowel oud als nieuw.’
De redactie neemt de proef op de som. Vooraf is een vrije bestelling doorgegeven. "Kies wat lokale bieren en zet ze koud, zodat we ze gelijk mee kunnen nemen naar een kleine proeverij verderop in de stad." En lokale bieren zijn er volop te vinden, is al snel helder. Diverse Brabantse brouwerijen hebben een respectabele ruimte in de schappen, terwijl één stellingkast zelfs helemaal voor de thuisstad is gereserveerd, zo blijkt ook uit het blauwe plaatsnaambord aan het schap.
‘Het lijkt me leuk om ooit nog eens in de brouwgeschiedenis van Tilburg te duiken’
Nog even terug naar de sitetekst: hoe staat het eigenlijk met de bierhistorie van Tilburg? “Die is niet bijzonder rijk. Tenminste... Niet dat ik het weet. Ik heb wel eens gelezen dat er heel vroeger een handvol brouwerijen was, maar daar hield het wel mee op. Dat komt ook omdat Tilburg zelf ook geen historische stad is, zoals Den Bosch of Breda. Het is eigenlijk ontstaan doordat verschillende buurtschappen aan elkaar zijn gegroeid. De gemeenschappelijke economische activiteit zat in die tijd vooral in textielindustrie. In het fraaie naslagwerk ‘Bier in Nederland’ van Marco Daane is dan ook geen speciaal hoofdstuk voor Tilburg opgenomen. Toch lijkt het me leuk om ooit nog eens in de brouwersgeschiedenis van de stad te duiken. Helaas is er een gebrek aan tijd. Ik run de winkel in mijn eentje. Da’s best intensief.”
De in Venhorst geboren Gijsbers kwam ruim twintig jaar geleden naar Tilburg om er te studeren. De lerarenopleiding handvaardigheid rondde hij wel af, maar buiten zijn stages om stond hij nooit voor de klas. “Ik vond een baan bij boekwinkel Gianotten op de cd-rom en muziek afdeling. Toen die eruit ging, ging ik naar de boeken. En nog weer later stapte ik over naar de studieboekenwinkel op de universiteit, waar ik filiaalmanager werd. Dat hield in 2015 op, omdat ze toen helemaal online gingen. Zodoende kwam ik in de WW terecht. Ik had wel al voorzichtige ideeën richting het bier. Dat had toen wel al mijn bovengemiddelde interesse en ik wist dat zoiets nog ontbrak in het winkelaanbod van Tilburg.”
‘Untappd is belangrijke factor om me verder in de bierwereld te verdiepen’
Gijsbers noemt Untappd persoonlijk als een belangrijke factor om verder in de bierwereld te verdiepen. “Het heeft mijn nieuwsgierigheid zeker verder aangewakkerd. Sinds ik Untappd ken is de drang om meer nieuwe bieren te ontdekken alleen maar verder gegroeid. Eerst haalde ik veel bieren uit België. We zitten hier dichtbij de grens. Maar ook de interesse in andere stijlen groeide, waarna ik ook vaker bij Bierbrigadier in Eindhoven binnenstapte. Zo heb ik ook de eigenaar en oprichter Casper Pennings leren kennen.”
Nog even heeft Gijsbers getwijfeld over de nieuwe stap. Hij had toch veel ervaring in het boekenvak opgebouwd. Helaas kwamen daar niet echt leuke banen voorbij, zodat hij uiteindelijk toch besloot de sprong te wagen. “Casper heeft daar zeker ook een rol in gespeeld. Ik heb hem mijn plannen eerst eens voorgelegd. Al snel bleek dat het onderling goed klikte en zo ontstond het idee om meer samen te werken. Door dezelfde naam te kiezen, zouden we samen de bekendheid vergroten en waar mogelijk ook voordelen halen uit de gezamenlijke inkoop. Dat is ook wel gebleken. Soms met een gunstige inkoopprijs, maar bijvoorbeeld ook met de kans om toch eens een zending duurdere bieren te doen, die we onderling kunnen verdelen, waardoor het voor iedereen behapbaar blijft. Zo kunnen we dus allemaal iets speciaals aanbieden aan onze klanten. Zeker ook met Aniek van Zutphen in Nijmegen als ‘brigadier’ erbij. De voorbije jaren zijn er nog wel meer ‘brigadiersteden’ geweest, maar die winkels zijn om verschillende redenen gestopt of toch onder een andere naam verder gegaan.”
‘Juist de persoonlijke benadering is de kracht van onze winkels’
Gijsbers ziet de Bierbrigadier als een vriendelijke franchise-vorm. Hij lacht: “Dus zonder hoofdkantoor, marketingafdeling en een hoofd personeelszaken. Dit concept gaat gewoon uit van de individuele ondernemer. We zijn geen HEMA of Bakker Bart. Juist de persoonlijke benadering is de kracht van onze winkels. We wisselen onderling veel informatie uit. In de gezamenlijke Whatsapp-groep attenderen we elkaar op leuke dingen. Tijd om fysiek bij elkaar te komen hebben we helaas niet vaak."
Klanten zitten vooral in de eigen stad. “Vanuit Tilburg is het gelukt een leuke vaste klantenkring op te bouwen. Ik steek ook veel tijd en energie in het opbouwen van een band met mijn klanten. Qua grootte van het assortiment kan ik niet opboksen tegen sommige online winkels, maar ik probeer ervoor te zorgen dat mijn klanten hier graag komen voor een praatje - en uiteraard om lekkere bieren te scoren. Eigenlijk vind ik ‘beleving’ een flauw modewoord, maar dat aspect is toch het extraatje dat ik hier wil bieden aan de klant.”
‘Tilburg heeft tegenwoordig best veel te bieden qua aantal brouwerijen’
Een van die extra’s is het grote lokale assortiment, merkt de winkelier trots op. “En Tilburg heeft tegenwoordig best veel te bieden. Steeds meer, zelfs. Ik heb er vanochtend weer een nieuwe brouwer aan de telefoon gehad. Iemand van de Stichting Nederlandse Biercultuur had me Brouwerij Dompel getipt. Die stichting houdt dat allemaal nauwkeurig bij. We staan in Tilburg nu op zestien brouwerijen. Daar zitten er best wel een aantal tussen die heel klein zijn, of zelfs hooguit één keer per jaar een bier uitbrengen of laten brouwen. Maar toch is dat mooi, om ook die in het schap te hebben staan.”
In principe is er voor alle Tilburgse brouwerijen een plek in zijn winkel. “Ik vind het leuk om dat zo compleet mogelijk te houden. De Kneiter is bijvoorbeeld een tijdje geleden begonnen. Het is een groep jongens uit de muziekwereld, die het afgelopen jaar hun festivalagenda langzaam leeg zagen raken. Ze deden al wat aan hobbybrouwen, maar hebben van de nood en deugd gemaakt en zijn dat voor de gelegenheid wat gaan opschalen. We kenden elkaar al dus was is het contact snel gelegd en de eerste bestelling vlot geplaatst.”
‘De mensen dronken alleen datgene wat er in straat of de wijk werd gebrouwen.’
Het bier van Dompel kan er al in de eerste helft van mei zijn, zo bleek uit het telefoontje van vanochtend. “Ze hadden het bier zelfs net gebotteld. Ik was dus mooi op tijd. Ik vind dat leuk. Vroeger was al het bier lokaal. De mensen dronken alleen datgene wat er in de straat of de wijk werd gebrouwen. We halen bieren nu van heinde en verre. Dat is ook leuk en goed, zelf wil ik immers ook de beste bieren in de winkel hebben staan. Maar toch wil ik ervoor waken om niet te ver door te schieten.”
Zijn ideaal zou zijn dat er minder bieren van over de oceaan gehaald hoeven te worden. “Dat we hier in de stad, provincie, het land of desnoods ook nog in Europa, kwalitatief zoveel goede en uiteenlopende bieren hebben, dat die noodzaak minder groot is. Uiteindelijk is dat ook duurzamer. Maar ik weet ook dat gras aan de andere kant altijd groener lijkt. Mensen blijven op zoek naar exotische en moeilijk verkrijgbare bieren. Wel ben ik ervan overtuigd dat het aandeel van dichterbij nog best een stuk kan groeien. Daarom ben ik ook een groot fan van Frontaal in Breda. Da’s toch één van de beste brouwerijen van Nederland. Ik vind het mooi hoe die zich steeds verder ontwikkelt, met een steeds groter en breder aanbod. Dat staat hier uiteraard ook in de winkel en daar is veel vraag naar. Dat is misschien alvast een klein begin van dat grotere ideaal.”
Ontdek bieren uit Tilburg en omstreken
Meer van dit soort artikelen lezen? Volg ons dan op Facebook! Daar houden we je op de hoogte van de nieuwste artikelen van Holland Craft Beer.