Bierwinkel verkoopt ‘dikke Amerikanen’ en lokaal bier
Een menneke is een klein mannetje in ‘het Nijmeegs’. De naam van de bierwinkel van Hans Huisman en zijn zoon Maurice is ontstaan door daar simpelweg het woord bier aan te koppelen. De ruimte aan de Sint-Jacobslaan, ten zuiden van Nijmegen centrum, is inderdaad niet te bestempelen als groot. Het assortiment daarentegen wel; 900 bieren uit binnen- en voornamelijk buitenland.
Van achter zijn balie neemt Hans Huisman de tijd voor een klant die nog een aantal vragen heeft over zijn zojuist gekochte bieren. Zijn antwoorden getuigen van expertise maar vooral van passie; de toon voor een vraaggesprek is gezet. Ook wij manoeuvreren ons tussen schappen vol exotische blikken naar de balie en vragen de bierverkoper het hemd van het lijf.
Familie Huisman bestiert het naastgelegen Café Piet Huisman al enkele decennia en het is dan ook geen toeval dat zij hier twee jaar geleden een bierwinkel openden. Al is het niet zo dat speciaalbier of craft bier altijd de hoofdzaak was in het bedrijf. “Het café is eigenlijk pas vijf jaar echt serieus bezig met speciaalbier, vanaf het moment dat mijn zoon Maurice in het bedrijf kwam", vertelt Huisman. Maurice wilde wel toetreden tot het familiebedrijf, tot dan een bruine kroeg met meerdere biljarts, maar dan moest er wel iets veranderen aan de identiteit en het assortiment. Huisman lacht: “Maurice zei letterlijk: luister pa, leuk die Karmeliet en Leffe maar er moeten wel echt andere bieren bij komen.” En zo geschiedde, het café ging van een kaart met twintig naar veertig bieren en binnen een half jaar telde het assortiment meer dan driehonderd stuks.
‘Ineens hadden we dezelfde passie. Toen was het hek van de dam.'
Zonder Maurice was de bierwinkel er waarschijnlijk ook nooit gekomen. Al komt de passie voor bier echt van twee kanten. “Ik werd aangestoken door het enthousiasme van mijn zoon. Ineens hadden we allebei dezelfde passie. Toen was het hek van de dam,” concludeert de winkelier en horecaman.
Toen het pand naast het café te koop werd gezet, kwamen ze nogmaals in een stroomversnelling. In eerste instantie hadden ze de ruimte vooral op het oog als extra opslagruimte voor ‘Piet Huisman’. Bij de sleuteloverdracht ging dat idee echter overboord, mede dankzij de input van vaste gasten bij het biercafé. “Het plan voor een bierwinkel is aangewakkerd door de terugkerende vraag van gasten om een, vaak exclusief, bier van ons menu te kopen voor thuis. Door allerlei regels en vergunningen gaat dat niet zomaar," legt Huisman uit.
Na een jaar sukkelen met de aanvragen konden ze eindelijk van start
Toch liepen de Huismannen bij het openen van de winkel weer tegen obstakels genaamd vergunningen aan. Pas na een jaar ‘sukkelen’ met de aanvraag konden ze van start. De winkel zou vooral het domein worden van vader Hans en dat bevalt hem nog altijd goed. “Ik heb veertig jaar achter de bar gestaan en ben erachter dat dit een verschrikkelijk leuke manier is om af te bouwen."
Ondertussen maakt de Nijmegenaar ons dorstig door middel van een rondgang langs de schappen. Zoals gezegd; groot is het niet, maar hier is sprake van een maximaal gebruik van de beschikbare ruimte. Een schap gereserveerd voor lokaal bier valt op tussen stellingen vol blikken en flessen afkomstig van ver over de grens. “We krijgen hier meerdere soorten publiek. Het is vaak het een óf het ander. Weinig klanten kopen dikke Amerikanen met hoge scores op Untappd en nemen dan ook nog een tripel van een kleine lokale brouwer mee. Daar komen juist weer hele andere mensen voor,” zegt Huisman over de verschillende doelgroepen die hij aanspreekt met zijn assortiment.
Aankondigingen op Facebook werken gelijk als reserveringssysteem
Huisman vervolgt: “Bieren van brouwerijen als Het Hert en Brouwtoren worden veelal verkocht aan locals die het meenemen als cadeautje. Het bier van Mannenpap ook wel, omdat het uit Nijmegen komt, maar dat is ook wel populair onder de echte bierliefhebbers.” De groep die in de winkel komt voor bieren met ‘een vier en hoger’ op bierrecensie-app Untappd zijn veelal lid van de Facebookpagina ‘Biermenneke’s Vrienden’. Deze voorbeelden van social media blijken bruikbare hulpmiddelen voor de bierwinkel. “Aankondigingen die we daar doen werken als een reserveringssysteem. Sommige flessen of blikken komen niet eens in de schappen te staan. Die zijn al verkocht voordat we ze in huis hebben.”
Daarnaast gebruikt Huisman de sociale media om de interesse voor bieren te polsen bij vaste klanten, voor hij ze bestelt. Of ze vragen hem juist wanneer een bepaald nieuw bier uit het buitenland eindelijk binnenkomt. Hartstikke handig voor beide partijen, stelt de winkelier. Klanten houden hem klaarblijkelijk scherp op het gebied van nieuwe bieren, maar dat doen veel importeurs en groothandels ook. Huisman heeft ondertussen goede relaties opgebouwd met partijen die te gekke bieren uit de hele wereld importeren. “Door die contacten zijn wij op onze beurt ook weer bieren gaan leveren aan cafés in Nijmegen. Die zijn op de hoogte van ons assortiment in de winkel en weten dat wij de contacten hebben voor het exclusieve spul,” vertelt Huisman die daarmee een extra bedrijfsactiviteit blootgeeft.
‘Het is een sport om andere cafés aan een unieke bierkaart te helpen’
De gepassioneerde bierwinkelier ziet dat ook als een win-win-situatie. “Het is een sport om die cafés te helpen aan een unieke bierkaart. Zij krijgen nieuwe klanten die dat soorten bieren normaal ook bij ons in de winkel kopen. Andersom kunnen hun gasten het geproefde bier bij ons kopen om er thuis nog eens van te genieten.”
Al met al genoeg bewijs dat Huisman en zijn familie zich binnen korte tijd onmisbaar gemaakt hebben in de bierscene. In ieder geval die van Nijmegen en directe omgeving. Dat beaamt Huisman, terwijl hij boven in het schap blikken reikt, twee dikke NEIPA’s voor ons uitzoekt en naast onze lokale selectie bieren op de balie zet: “Ik voel me ondertussen steeds meer verantwoordelijk voor het aanbod kwalitatieve speciaalbieren in Nijmegen.”