Beerware.nl gaat samenwerking aan met lokale ondernemer voor fysieke winkel
Holland Craft Beer, of eigenlijk het verkoopkanaal richting consument, Beerware.nl, opent binnenkort samen met een lokale ondernemer een heuse bierwinkel in Alphen aan den Rijn. Het klinkt als de omgekeerde route bewandelen, tegen de stroom in. In deze tijden zouden we het bovendien kunnen bestempelen als een opmerkelijke stap. De redactie sprak met twee goede bekenden, HCB mannen Marc Menue en Arnout Vreugdenhil, en de nieuwbakken bierwinkelier Diny Beverwijk om het fijne te weten te komen over deze mooie ontwikkeling.
Ten eerste zou het goed zijn om het concept van Holland Craft Beer nog eens uit te leggen. Dat antwoord neemt Menue graag voor zijn rekening: “Ons concept is op een positieve manier ontstaan uit de enorme frustratie met de groothandels en de macht die zij hebben. Jaren geleden zag ik met eigen ogen hoe lastig het was om onze bieren van Dutch Bargain gedistribueerd te krijgen over heel Nederland. Kleine brouwerijen kwamen er niet gemakkelijk tussen bij de groothandel. Daarom zijn we het zelf gaan doen.”
Landelijke distributie voor kleine brouwers
Menue ontwikkelde een doos waarmee brouwerijen bier, besteld bij Holland Craft Beer, rechtstreeks vanuit de eigen brouwerij naar horeca en winkels kunnen verzenden, zogeheten drop-shipping. Vreugdenhil: “Landelijke distributie voor elke brouwerij die zich bij ons aansluit. Hoe klein ze ook zijn, ze hoeven nooit meer ‘nee’ te verkopen voor een kleine bestelling aan de andere kant van het land. Ze kunnen met recht roepen dat ze landelijke dekking hebben. Dat is toch gaaf?”
De eerder benoemde frustratie betekent niet dat Menue een soort antipathie heeft tegen groothandels als Multibier. Hij werkt er zelfs mee samen voor zijn eigen brouwerij Dutch Bargain. “Zelf verkopen we nog steeds via HCB maar het gros wordt bij Multi Bier verkocht. Om in voetbalterminologie te praten: Holland Craft Beer is te vergelijken met Ajax kweekvijver de Toekomst en een partij als Multi Bier is de Arena. Dat is ook prima.” De beschikbaarheid van grotere craftbrouwers als Oedipus, Frontaal en Jopen op het plaftform van HCB bewijst bovendien dat het prima naast elkaar kan bestaan, meent Menue.
Craft bier webshop vs. fysieke bierwinkel
Een aantal jaar geleden is vanuit Holland Craft Beer een business-to-customer kanaal ontstaan, Beerware.nl. Een craft bier webshop met een alsmaar groeiend assortiment, voor de beginnende tot gevorderde bierliefhebber, en de mogelijkheid verrast te worden op basis van een smaakvoorkeur. In deze tak van het bedrijf kwam het idee voor een fysieke winkel voor het eerst bovendrijven. “De eerste aanzet was met een ondernemer in Drenthe, die contact opnamom te onderzoeken of wij hem konden helpen bij het opzetten van een bierwinkel. Uiteindelijk is dat helaas niet door gegaan,” vertelt Vreugdenhil.
Vervolgens liet HCB het oog vallen op de welbekende bierwinkel van Jan Kraan in Bodegraven, die begin dit jaar liet weten met de winkel te stoppen. “We deden een oproep via Facebook welke bierheld de opvolger van Jan wilde worden, in samenwerking met ons. Eén van de eerste en meest enthousiaste reacties was die van Diny Beverwijk, een fanatieke beergeek.”
En weer liep het iets anders dan gepland. “Bij nader onderzoek bleek er een betere boterham te verdienen in mijn thuisstad Alphen, dus we hebben het plan in Bodegraven laten varen,” haakt Beverwijk in op het gesprek. Ze is dol enthousiast over de nieuwe stap, de opening laat niet lang meer op zich wachten. “Via Instagram zijn we onlangs al stiekem ‘live’ gegaan, Mout & Stout is de naam. Tof toch? We hebben net de sleutel van het pand gekregen en ik hoop dat we half juni open kunnen.”
Powered by Beerware.nl
Mout & Stout - powered by Beerware.nl - is de volledige naam van Nederlands nieuwste bierwinkel. Menue: “Wij zijn een serieuze samenwerkingspartner die de shop voorziet van voorraad, maar ook van kennis en kunde. Daarbij is de winkel eventueel een afhaalpunt voor Beerware bestellingen."
In de winkel zullen in ieder geval de bieren staan die Holland Craft Beer in consignatie verkoop heeft en het ‘snoepgoed’ wat het bedrijf importeert uit onder andere de Verenigde Staten. “Bovendien heb ik een deel van mijn aanbod volledige zelf in de hand. Maar ik kijk er juist naar uit om het assortiment samen op te bouwen met de HCB-mannen. Er komt sowieso ook genoeg lokaals te staan, waaronder natuurlijk onze eigen brouwerij Klere Boght. Maar ook bijvoorbeeld 12 Stuyvers en Aan de Werf,” vult Beverwijk aan.
‘Mijn hele leven bestaat uit bier op het moment’
Een eigen brouwerij? Goed om eens verder door te vragen naar de achtergrond van deze kersverse bierwinkelier. “Mijn hele leven bestaat uit bier op het moment. Een jaar of drie geleden ben ik een steeds fanatiekere speciaalbierfliefhebber geworden. Zo heb ik ook mijn man leren kennen, die al jaren hobbymatig brouwt. Ruim een jaar geleden hebben we samen de stap gezet om professioneel te gaan brouwen. Dat is Klere Boght. Daarnaast ben ik de voorzitter van de Biergilde in deze buurt, die ontstaan is door contact met gelijkgestemden uit de regio op de Facebookpagina Beer Geeks.”
Beverwijk, die eerder actief was in de lokale politiek en werkzaam in de detailhandel, komt uit een ondernemersfamilie. De droom van een bierwinkel was er echter niet per se, tot die oproep voorbij kwam. “Veel anderen zeiden ook ‘is dat niet iets voor jou Diny?’ Ik had er eerder niet echt aan gedacht, maar het gevoel was direct goed.”
Een kleine bier experience
Een fysieke winkel openen anno 2021, helaas nog steeds middenin de coronatijd, lijkt een actie tegen de stroming in. Maar beide partijen zien juist genoeg kansen voor een tastbare shop; wat Beerware.nl betreft is het een extensie van de online shop - en Beverwijk miste sowieso al een goede bierwinkel in haar regio. “Er zit in de wijde omtrek vrijwel niets wat te vergelijken is met wat wij gaan doen. Bovendien wordt het ook niet zomaar een betonnen gebouw met rekken bier opgesteld."
Vreugdenhil noemt de winkel dan ook liever een kleine ‘bier experience’: “Het draait om beleving, zeker met craft bier en de verhalen die daarbij horen. Zo willen we elke zaterdag een brouwerij in de winkel op bezoek laten komen voor een event. In gesprek met klanten, brouwers hun verhaal laten vertellen en iets uitleggen over de bieren. En misschien gaan we zelfs workshops en cursussen organiseren."
Beverwijk glundert bij het horen van de plannen die voort gaan komen uit de samenwerking. “Het bruist al lekker. Zo hebben we ook een idee voor een barrel aged abonnement, waarbij Mout & Stout het ‘houten vat’ koopt, en een brouwerij uitdaagt daar een bier op te laten rijpen. Het resultaat is vervolgens exclusief in de winkel te koop, gebotteld of misschien wel uit onze Growler waarmee we ter plekke gaan afvullen,” vertelt ze enthousiast, waarop Menue zegt: “We gaan met het Barrel abonnement beginnen met Dutch Bargain, dat mag geen verrassing zijn.”
Crowdfundactie met beloning in bier
Om de winkel een vliegende start te geven begint Beverwijk zo snel mogelijk een crowdfundactie via moutenstout.nl. Hierbij kunnen investeerders smakelijke beloningen tegemoet zien. “We hebben verschillende gradaties. Als ‘vriend’ krijg je vijftig euro shoptegoed + rente, een ‘ambassadeur’ krijgt een vip-kaart, goed voor een jaar lang tien procent korting op hele assortiment. De laatste optie is om je als ‘partner’ aan te sluiten, waarbij geprofiteerd kan worden van een mooie rente op de investering, desgewenst uitbetaald in bier,” legt Beverwijk uit.
Aan het enthousiasme van de betrokken partijen zal het zeker niet liggen. Het concept voor bierwinkel Mout & Stout wordt gedreven door een passie voor bier en ondernemerschap. “We liggen op één lijn en vullen elkaar goed aan. Mijn bierliefde en kennis aangevuld met de ervaring en knowhow van HCB, dat is een goede mix. Iedereen heeft er vertrouwen in. We gaan lekker knallen de komende tijd,” concludeert Beverwijk.
Meer van dit soort artikelen lezen? Volg ons dan op Facebook! Daar houden we je op de hoogte van de nieuwste artikelen van Holland Craft Beer.