Dat een lockdown ook tot mooie nieuwe dingen kan leiden, bewijst Brouwerij Kees uit Middelburg. De extra focus op de webshop leidde tot zelfreflectie, waarbij ook de huisstijl tegen het licht werd gehouden. Salesman Joram Tjapilon begeleidde dat proces en kon daarbij zijn hart ophalen. “Kees maakt mooie bieren, die we nu nog scherper kunnen profileren. Ik vind het prachtig om het merk zo samen verder uit te bouwen."
Tjapilon voelt zich in zijn element bij Kees. Sinds november 2019 is hij er werkzaam, maar als salesman bij Jopen had de Zeeuwse brouwerij altijd al zijn bovengemiddelde interesse. “Dat begint bij de bieren, die vanaf het begin door het vak al hoog worden gewaardeerd. Daarmee heeft Kees een trouwe schare fans opgebouwd. Dat wekte steeds meer mijn nieuwsgierigheid en zo ben ik ooit eens brutaal op Kees Bubberman afgestapt om te vragen of ik eens een kijkje achter de schermen mocht nemen.”
De Zeeuwse brouwer leidde de spontane bezoeker rond door de brouwerij, zonder dat dit toen tot concrete zaken leidde. “Ik zat prima op mijn plek bij Jopen, waar ik ruim zeven jaar heb gewerkt in het verkoopteam. Ook daar was het een kwestie van de brouwerij steeds verder laten groeien, door de kwaliteiten van de bieren goed onder de aandacht te brengen. Ik merkte dat ik vooral genoot van dat pionierswerk. Op een gegeven moment was ik klaar voor een nieuw avontuur.”
Lastig om bieren te bemachtigen
In het veld had Tjapilon gemerkt dat Brouwerij Kees al op veel plekken te vinden was, maar ook dat distributeurs en klanten het soms lastig vonden om bepaalde bieren te bemachtigen. “Daar lag zeker potentie. En met dat in het achterhoofd ben ik opnieuw in contact gekomen met Kees. Ik heb hem laten wetee dat ik hem graag zou willen helpen en uitgelegd hoe ik dat voor me zag, met de ervaringen die ik in het vak had opgedaan.” Kees Bubberman knikt: “Ik geloof niet zo in toeval, maar Joram kwam precies op het goede moment: bij Kees was er inmiddels ruimte om de sales wat meer te stroomlijnen. Het moest blijkbaar zo zijn.”
De timing zorgt ervoor dat Tjapilon zich op de verkoop bij Kees mocht gaan storten. Eén van de eerste concrete acties is het inventariseren van het promotiemateriaal richting de klanten. “Dat ging van feiten en cijfers van de brouwerij tot goed beeldmateriaal van blikken,” vertelt Tjapilon. “Ik ben zelf geen grafisch ontwerper, dus om dat netjes in kaart te brengen heb ik in Breda bij Thunder & Bold aangeklopt. Daar is het balletje echt aan het rollen geraakt.”
De nieuwe ontwerpen voor de bieren zijn organisch ontstaan
Dat het balletje is gaan rollen, wordt mooi zichtbaar als medewerker Sjors met een heftruck een pallet met bier uit de brouwerij naar het magazijn rijdt. De nieuwe blikken glanzen ons door het folie tegemoet. Achteraf bekent Tjapilon zelf ook wel verrast te zijn waar die eerste zet inmiddels al toe heeft geleid. “We zijn met een klein team en hebben geen enorm promotiebudget klaar liggen om door een gespecialiseerd bureau een complete branding uit de grond te laten stampen. Het is nu eigenlijk organisch ontstaan, door met elkaar te sparren waar Brouwerij Kees voor staat en wat we willen uitstralen. We hebben dat gedaan op basis van de kennis die we in de voorbije jaren hebben opgedaan, ieder in zijn eigen werkveld.”
Rode draad in de nieuwe ontwerpen is dat het beeldmerk van Kees ook op andere ‘dragers’ als taphendels, vilthouders, advertenties of grote posters goed uit de verf komt. Daarvoor is de prominente karakteristieke K, grafisch opgebouwd uit de vorm van flessen, uit het logo verdwenen. “De huisstijl was wel heel herkenbaar, maar we merkten ook al snel dat de details van de K op kleinere uitingen wegvielen. Ook hebben gekeken of we de indeling op het blik toch wat anders konden inrichten, zodat er voor de verschillende lijnen in onze bieren een vaste opmaak kon worden gemaakt. Daarvoor hebben we een nieuw, vast en eigen lettertype gekozen.”
'De motieven op onze blikken knallen en moeten dat blijven doen'
Voor Kees was dat eerst nog wel even slikken. “Ik vond die K juist een krachtig element in onze huisstijl. Toch wilde ik het een eerlijke kans geven. Gaandeweg kreeg ik meer voorbeelden te zien, ook van toepassingen van het nieuwe logo. Toen merkte ik dat het er allemaal wat frisser uit kwam te zien. De vernieuwing geeft ons beeldmerk een soort van moderne twist.”
Tjapilon benadrukt dat in de schikking van de herkenbare grafische elementen het grootste verschil zit ten opzichte van de oorspronkelijke huisstijl. “We wilden niet alles omgooien. De motieven op onze blikken knallen en dat moeten ze wat ons betreft blijven doen. Dat is toch de herkenbaarheid van Kees. Wel hebben we naast een primair logo nu ook een secundair logo geïntroduceerd, namelijk Pure & Craft. Dat is al een bestaand item, maar we hebben het nu vast vormgegeven, met de illustraties van een hopbel en een hand. Daarboven leggen we dan uit waar Kees voor staat. Dat is het doel van deze hele restyling. En met de nieuwe beeldmerken lukt dat dus niet alleen op de blikken, maar ook op andere kanalen, zoals merchandise, social media en de website en webshop.”
'We brengen ook meer variatie in de vormgeving van de Barrel-serie'
Veel van de motieven op de blikken kwamen uit de koker van Kees zelf en dat blijft hopelijk ook zo, stelt Tjapilon. “Hij heeft al een mooie herkenbare lijn uitgezet en daar kunnen we nog eindeloos op door. Kees heeft zelf altijd een goed beeld van welk motief er bij een bepaald bier past. Nu ligt er een stramien, waar we dat in terug laten komen.” De brouwer is zelf ook blij met die vastigheid: “Ik vind het leuk om mee te denken over nieuwe ontwerpen. En voor de Barrel-serie komt er ook meer variatie in. Ook daar gaanwe meerdere kleuren gebruiken om de verschillende stijlen iets meer van elkaar te onderscheiden.”
En de reacties? Die zijn overwegend positief. “Gelukkig maar, want hoewel we goede inhoudelijke argumenten hebben voor de aanpassingen, blijft het toch een spannend proces. Waarom iets veranderen, wat al goed is? Nou, de bieren blijven goed. Het draait in de eerste plaats natuurlijk om het feit dat mensen Kees blijven drinken. EDat is nog steeds het geval. En dat vertrouwen hadden we ook toen we hier aan begonnen.”
De nieuwe huisstijl genereert in elk geval al meer verkeer op social media, merkt Tjapilon. “Er haken nieuwe volgers aan. En in de webshop werkt het goed. Er zitten mooie constante factor in de blikken en dat helpt ons om de herkenbaarheid verder te vergroten.”
Meer van dit soort artikelen lezen? Volg ons dan op Facebook! Daar houden we je op de hoogte van de nieuwste artikelen van Holland Craft Beer.