Arjen Post ging van monteur naar brouwer tot eigenaar van Enkhuizer brouwerij en proeflokaal
Op een zonnige dag in mei staat de redactie van Holland Craft Beer aan de ketels bij brouwer, en vanaf juni 2020 mede-eigenaar van Brouwerij de Werf, Arjen Post. Ons bezoek aan Enkhuizen is niet ver van te voren gepland en toch werden we onthaald als langverwachte gasten. Post is een joviale man bij wie het niet nodig is om allerlei diepgaande vragen te stellen. Deze brouwende ondernemer vertelt zelf wel een goed verhaal en wij hangen aan zijn lippen.
Brouwer uit Enkhuizen heeft passie voor horeca
Als geboren en getogen Enkhuizer gaat Arjen op jonge leeftijd aan het werk in de havens van de haringstad. Later werkt hij meer dan vijftien jaar als gevelreclame-monteur, waar hij dagelijks reclameteksten van bekende firma’s aan gevels schroeft. Daarnaast is hij met veel liefde betrokken als ‘technische dienst’ bij de horecagelegenheden van zijn broer in Enkhuizen. “Ik mag sowieso graag een goed bier drinken, maar ook de sfeer achter de schermen in de horeca heeft mij altijd getrokken”, legt Post uit. Wanneer in 2016 blijkt dat de familie Post bezig is met de plannen voor een brouwerij, springt Arjen zonder aarzelen aan boord.
Mede door de onmisbare inzet van Post werd brouwerij De Werf realiteit in 2017. “Ondertussen zijn er wat verschuivingen geweest binnen de organisatie maar ik heb al die tijd aan de ketels gestaan. En dat niet alleen, ik was echt het manusje-van-alles hier,” legt Post uit. Samen met bedrijfsleider en ‘commerciële man’ Pieter Boy heeft de Enkhuizer, ondanks wat hobbels in de weg, de brouwerij in korte tijd tot een succes gemaakt.
Eigenaren brouwerij de Werf
Twijfel was er dan ook niet, toen de twee collega’s de kans geboden kregen om de zaak over te nemen. “In de zomer van vorig jaar speelde de overname van de brouwerij voor het eerst. Pieter en ik hebben toen de eis neergelegd dat er een goede horeca-exploitatie in het proeflokaal zou komen. Die werd maar niet gevonden. Toen hebben wij de stoute schoenen aangetrokken, we zouden voor het hele pakket gaan,” zegt Post met trots vervulde ogen. Want zo gezegd, zo gedaan al gingen er nog wel maanden voorbij voordat er daadwerkelijk getekend kon worden. De corona-crisis speelde daarin uiteindelijk ook een grote rol.
Het moet voor de buitenwereld een dappere stap lijken, in deze roerige tijden een brouwerij en proeflokaal overnemen. Post ziet dat toch anders: “Het is een extra uitdaging. Maar wij lopen hier al een tijdje rond en hebben ondertussen gezien wat goed werkt, zowel in de brouwerij als in het proeflokaal. Daarnaast hebben we natuurlijk een gedegen marktonderzoek gedaan en zijn we voorzien van een grote portie zelfvertrouwen en een duidelijke visie.”
Bovendien geeft de brouwer aan veel waarde te hechten aan zijn samenwerking met Boy, een biergekke Belg die zijn sporen heeft verdiend als vertegenwoordiger bij bekende Belgische brouwerijen. “Pieter en ik zijn allebei sterke karakters en dat botst nog wel eens. Maar wanneer het botst, of dendert zoals we dat hier bij de Werf noemen, dan komt er altijd iets moois uit.”
Boy gaat het commerciële en financiële aspect van de organisatie voor zijn rekening nemen en Post blijft betrokken bij het brouwproces en is operationeel de eindverantwoordelijke bij het proeflokaal en de brouwerij.
Tropical Weizen
De zaak openen in corona-tijd vraagt om creativiteit van de nieuwbakken ondernemers. De sfeervolle biertuin van de stadsbrouwerij, met uitzicht op een scheepswerf, heeft daarom de nodige aanpassingen moeten ondergaan. De Werf heeft die metamorfose gekoppeld aan hun nieuwste bier: Wahja! Tropical, een Tropical Weizen met meloen en mango. “We voeren het tropical thema door op ons terras. Aan de kade wordt een tropisch strand gecreëerd waar onze gasten op een strandbedje kunnen genieten van goede craft bieren. De Werf is deze zomer de ideale plek om je vakantie in eigen land te vieren,” sluit Post af met een glimlach.