In de Hamstraat in Roermond, niet ver van het station, runt Maikel Piepers zijn bierwinkel Hop-Meister. Het is een smalle zaak, met twee metershoge koelkasten en voor de rest stellingen vol bier. Hoewel Piepers zelf van mening is dat er bij het bezoek van de redactie van Holland Craft Beer eigenlijk nog iets te veel gaten in het actuele aanbod zitten, oogt het voor ons op het eerste oog aardig compleet.

Aan de andere kant een teken dat er lekker is verkocht de laatste dagen. “En er zijn weer verse ladingen onderweg,” benadrukt Piepers, die gedurende het gesprek inderdaad geregeld een bezorger met volle steekwagen de plek wijst waar de dozen met nieuwe waar neergezet mogen worden. Het zorgt voor opluchting bij de enthousiaste verkoper. “Er zitten genoeg leuke bieren tussen om de klanten op social media straks weer blij en nieuwsgierig mee te maken.” En dat kunnen we als redactie alleen maar beamen, hier in de winkel van de Hop-Meister.

Wat is het laatste bier dat je hebt gedronken?

“Daarvoor moet ik Untappd er natuurlijk even bij pakken. Ik zie hier dat het een Uiltje Biertuin Weizen was, een lekker fris bier. Hoewel het misschien niet de ideale volgorde was, herinner ik me nu, na enkele vette IPA’s. De Weizen is goed doordrinkbaar en zeker met mooi weer een heerlijke dorstlesser. Ik gebruik zulke bieren ook graag in weekpakketten met elke keer een ander thema, in dit geval het zonnige voorjaarspakket. Dat is, nu er minder winkelend publiek is, toch een uitkomst om iets extra’s te bieden aan de vaker terugkerende klanten.”

Voor welk bier heb je het meeste moeite gedaan om het in de winkel te krijgen?

“Momenteel heb ik het Latzenbier van Brauerei Schumacher staan. Nu was dat niet per se heel lastig om te bestellen, maar ik was wel al jaren op zoek naar een kans om het te proberen. Altbier is misschien niet de meest populaire stijl onder de Nederlandse geeks, maar ik ben enkele keren naar Düsseldorf geweest om daar zo’n beetje alle Altbier-brouwerijen te bezoeken. Schumacher steekt er met kop en schouders bovenuit. Latzenbier maken ze maar twee keer per jaar. Het wordt meestal last-minute aangekondigd en is dan alleen bij de brouwerij zelf te krijgen en redelijk snel uitverkocht. Dus dat moet precies passen, wil ik dan in de gelegenheid zijn om naar Dusseldorf af te reizen.”

“Toch doe ik daar moeite voor. Latzenbier is een beetje de heilige graal onder de Alt-bieren en ik kreeg ‘m maar niet te pakken. Nu door Covid is alles anders natuurlijk, en toen de kans zich voordeed het te bestellen en in de winkel te zetten, nam ik die meteen. Het was nog best even spannend, want het heeft een tht (tenminste houdbaar tot) van slechts één maand en Alt is als stijl niet heel bekend onder mijn klanten. Maar gelukkig vliegen ze de deur uit. Misschien helpt ‘t dat ik er zelf ook zo enthousiast over ben!”

Aan welke brouwerij zou je nog graag een hele plank willen wijden?

“Ik heb nu al een heel rek met Van Moll staan. Dus doe maar een tweede volle plank met Frontaal. Ook vanwege hun uitgebreide assortiment, dat helpt om een breed publiek te bedienen. Er zitten supervette bieren tussen voor de geeks, zeker met de New England DIPA’s  behoren ze in Nederland tot de absolute top. Maar daarnaast brouwen ze ook de meer toegankelijke bieren. Ik vind dat een mooie mix. Want met hun Barrel Aged en de Lemon Pastry Sours trekken ze weer een ander publiek. En mij dus ook.”

Welk bier loopt het hardst in de winkel op dit moment?

“Toch de IPA’s. Er zijn veel mensen die hier bij binnenkomst eerst de koelkasten induiken. Vaak pakken ze dan gelijk Untappd erbij voor de ratings en de achtergrondinfo… Laatste vloog er een nieuwe zending met bieren van Bearded Iris Brewing in no time de zaak uit. Maar dus ook de bieren van Frontaal gaan hier hard.”

Welke brouwerij heeft de mooiste ontwerpen?

“Dat zijn er natuurlijk best wel veel. Steeds meer brouwerijen besteden er steeds meer zorg aan. Ik ben zelf wel echt een fan van de labels van Brouwerij Zuyd in Maastricht. Ik vind het tof hoe zij, als toch wat kleinere Limburgse brouwerij, met zulke mooie strakke ontwerpen komen. Zuyd staat bij mij in de winkel tussen alle lokale bieren en springt er daar echt tussenuit. Zoals de Mosa, een India Pale Lager uit de Core Range en Banana Madness, een Pastry Stout uit de Special Range, vind ik heel stijlvol.”

Is Hop-Meister van de traditionele verkoop of gebruik je ook social media?

“Ik zit wel heel veel op social media. Uiteraard om nieuwe klanten te werven, maar vooral ook om de bestaande klanten goed en tijdig te informeren over alle nieuwe bieren die binnen komen. Ik merk het ook gelijk dat er meer aanloop is als ik bijvoorbeeld nieuwe blikken van Frau Gruber heb aangekondigd. Daar komen de liefhebbers echt direct op af.”

Hoe kijk je aan tegen Untappd?

“De app heeft voor- en nadelen. Ik voel het als mijn taak om een bier dat naar mijn idee is ondergewaardeerd, toch extra aan te prijzen. Negen van de tien nieuwe bieren bestel ik voordat ze zijn gebrouwen, dus dan doet de rating er nog niet eens toe. Veel klanten komen op hun favoriete brouwerij af en kopen dus meer op basis van reputatie. En geloof me, als een bier van Frau Gruber een 3,7 scoort, dan wordt ‘ie evengoed wel verkocht. Ook door Duitse klanten trouwens.”

Dat klinkt interessant. Krijg je veel ‘biertoeristen’ in de winkel?

“Een groot voordeel van Untappd, dat ik de laatste maanden merk, is dat steeds meer Duitsers langzaam in speciaalbier geïnteresseerd raken. In Duitsland zijn de betere craftbieren voornamelijk in de grote steden te vinden. Als ze zich op Untappd oriënteren, komen ze ook bij Hop-Meister uit, omdat ik vlak over de grens de dichtstbijzijnde Verified Venue ben voor ze. Sommigen rijden er vanuit Krefeld zo 1,5 uur voor om. Ze vinden Moersleutel en de toffe Britse en Amerikaanse brouwerijen zo’n rit meer dan waard. Dat is voor mij natuurlijk een enorme plus.”

Is het door platforms als Untappd gemakkelijker geworden om bieradvies te geven?

“Als ik een nieuw bier binnen krijg, kijk ik vaak wel even op Untappd. Het is natuurlijk onmogelijk om alle bieren die hier binnenkomen zelf te proeven. Op sommige dagen zijn het er meer dan vijftig. Dan is het toch wel handig om snel wat basisinformatie te kunnen scannen, zoals stijlen, smaken en andere leuke feiten. Het helpt om de klant nog beter te kunnen bedienen.”

Wat is voor jou de ideale klant?

“Het leukste vind ik om met klanten ook even een babbeltje te maken. Daar doe ik het voor. Anders kan ik ook wel in een supermarkt of bij Bol.com aan de slag. Het klantcontact is voor mij een belangrijk aspect. Ik heb een kleine winkel, waardoor er hier niet snel lange rijen staan. Ik kan voor elke klant dus de tijd nemen. Als het soms heel erg druk is, bijvoorbeeld met het bijwerken van de nieuwe bieren in de webshop, wil ik nog wel eens denken: die klant redt het zelf ook wel. Maar meestal spreek ik de mensen aan. Ik vind het wel prettig als ze een beetje weten wat ze willen of in elk geval kunnen aangeven wat ze lekker vinden.”

Wat mis je in het Nederlandse aanbod qua bier?

“De wat klassiekere bieren zoals de Blond en de Tripel. Daar blijft vaak nog wel vraag naar, ook van de kleinere brouwerijen. Als die een IPA maken, dan gaan die vaak koppie onder in het grote buitenlandse geweld en de concurrentie van de grotere Nederlandse brouwerijen zoals Frontaal en Uiltje. Vaak weten de liefhebbers van die stijlen precies wat ze willen en ze komen niet snel op een kleinere brouwerij uit.”

“En juist bij het klassiekere werk hebben klanten vaak veel gevestigde namen, zoals uit België, wel al eens gehad. Dan is het juist leuk om wat nieuwe bieren aan te kunnen bieden. Daar heb ik ook een aparte stelling voor, die ik ook geregeld probeer te vernieuwen. Is iets op, dan pak ik weer iets nieuws.” Een klant die ondertussen zorgvuldig de stellingen screent en zo af en toe iets op de toonbank plaatst, knikt en zegt: “dat kan ik zeker bevestigen.” Piepers vervolgt met een trotse glimlach: “Dan is het toch leuk om daar wat nieuwe of kleinere brouwerijen tussen te zetten en een kans te geven.” Opnieuw een knik: “Helemaal eens!”

Wat wordt de trend qua bierstijlen voor 2021?

“Ik heb ze al eerder genoemd, dat zijn voor mij de Pastry Sours. Daar zie ik echt nog een groei in. Deze winter stond de sneeuw hier 10 centimeter hoog in de straat, maar vlogen ze evengoed de winkel uit. Toen baalde ik dat ik er niet wat meer had ingekocht, omdat ik er vanuit was gegaan dat het pas in de zomer zou gaan lopen. Die Pastry Sours worden echt wel een ding. Persoonlijk hoop ik op de wat meer bittere, frissere IPA’s. De laatste tijd komt er vooral veel uit in de iets meer zoetige en fruitige hoek, waar nu wat mij betreft wel een klein overschot aan is. Ik ga dus voor lekker dorstlessend. Al geef ik toe dat het meer hoop is, dan een pure verwachting.”

  1. ‘t Biermenneke; kleine winkel, grote passie
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    ‘t Biermenneke; kleine winkel, grote passie

    Bierwinkel 't Biermenneke in Nijmegen verkoopt 900 bieren uit binnen- en voornamelijk buitenland. Eigenaar en horecaman Hans Huisman vertelt over zijn kleine winkel en grote passie.

    Lees meer
  2. In de bierwinkel bij Geert Jonker (Den Gouwen Aar)
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    In de bierwinkel bij Geert Jonker (Den Gouwen Aar)

    Gouda stond ooit bekend als bierstad. Nu is dat niet meer zo aan de orde, maar de stad telt zéker mee in Nederland bierland. Wij stapten binnen bij bierwinkel Den Gouwen Aar en spraken bierspecialist Geert Jonker over zijn favoriete bieren en meer! 

    Lees meer