Bij Slijterij AceDrinks in Vlissingen is Jasper van Bemmel dé bierexpert. Met liefde voor het vak en verstand van zaken loodst hij beginnende en gevorderde bierliefhebbers door het enorme assortiment. Het interieur van de winkel in de Zeeuwse stad is twee jaar geleden volledig op de schop gegaan, mede om ruimte te maken voor het immer groeiende bieraanbod. Het DNA van het bedrijf bleef ongewijzigd. Traditionele verkoop, met persoonlijk contact en deskundig advies voor de klanten is hier de norm. "Ondanks het feit dat we meegaan met onze tijd, zoals door het runnen van een eigen webshop, zou ik ons een slijterij oude stijl noemen."
De redactie van Holland Craft Beer stapte eens binnen bij AceDrinks om Van Bemmel het hemd van het lijf te vragen. Van welke brouwerij wil hij wel een hele plank inrichten en welke oproep doet de bierwinkelier aan Nederlandse brouwers?
Wat is het laatste (goede) bier dat je hebt gedronken?
“Nou, gisteren was ik juist helemaal niet onder de indruk van een bier waar ik juist hoge verwachtingen van had. Maar dat was niet de vraag, zeker? Ik ben onlangs blij verrast door een alcoholvrij bier. Van een Schotse brouwerij, Coast Beer, die ook uitsluitend alcoholvrij doet, van single hop IPA’s tot Saisons. Super smaakvol, dus ik heb ze gelijk voor de winkel besteld!”
Voor welk bier heb je het meeste moeite gedaan om het in de winkel te krijgen?
“We hebben hier een aantal bieren staan die we ‘getrade’ hebben, maar die bewaren we voor een bijzondere proeverij. Daar zit een Barrel Aged Barley Wine van Hill Farmstead bij, waar we sowieso iets heel moois tegenover moesten zetten om te kunnen ruilen. Wat betreft exclusief spul hebben we laatst iets uitgeprobeerd. Er is een manier om met een Amerikaanse postbusadres bieren doorgestuurd te krijgen. Volgens een bierwinkelcollega zou dit goed werken. Onze doos IPA’s van Other Half uit Brooklyn staat echter nog in de VS en die krijg ik deze kant niet meer op.”
Aan welke brouwerij zou je nog graag eens een hele plank willen wijden?
“Op zich ben ik heel blij met de planken die we gereserveerd hebben voor onze lokale toppers Dutch Bargain en Kees. Meerdere Nederlandse brouwerijen zijn bij ons trouwens goed vertegenwoordigd. Qua internationale bieren hebben we van Põhjala best veel staan. Wanneer je op mijn verlanglijstje zou spieken staan daar Buxton, Magic Rock en Cloudwater bovenaan; drie Engelse top brouwerijen. Die eerste twee vanwege hun gevarieerde en betaalbare aanbod en de laatste omdat ze de beste IPA’s van Europa maken.”
Welk bier loopt het hardst in de winkel op dit moment?
“Wij verkopen al lange tijd veel Struise uit België. Daarom zorg ik altijd dat die voorraad goed op peil blijft, van de Pannepot tot Black Damnation. Verder lopen de Zeeuwse bieren erg goed, en dan is Kees wel echte de onbetwiste nummer één.”
Welke brouwerij heeft de mooiste ontwerpen?
“Wat betreft Nederlands brouwerijen zeg ik direct Uiltje. Die hebben zo’n fantastisch herkenbaar concept met die stripfiguren. Qua design vind ik de fullsleeve flessen van Dutch Bargain echt goed gedaan, heel stijlvol. Van de buitenlandse brouwerijen springt Verdant er voor mij in positieve zin uit. Mooie kleurrijke etiketten die echt opvallen. Wanneer ik die zie, krijg ik spontaan dorst.”
Zijn jullie van de traditionele verkoop of gebruik je ook social media?
“Dan ga ik toch voor de traditionele verkoop. We bestaan al behoorlijk lang en we hebben best veel vaste klanten. Ondanks het feit dat we meegaan met onze tijd, bijvoorbeeld door onze webshop, zou ik ons een slijterij oude stijl noemen. Het is niet dat we niets aan Instagram of Facebook doen, maar minder dan sommige andere bierwinkels. Bovendien komen sommige klanten zelf al met hun mobiel in de hand binnen omdat ze precies weten welk bier ze zoeken, mede door Untappd.”
Hoe kijk je aan tegen Untappd?
“We waren jaren geleden een van de eerste ‘verified venues’ in dit deel van het land. Al snel hadden we door dat het goed zou werken voor onze winkel. Er komen hier best veel toeristen en die gaan toch door middel van Untappd kijken wat voor nieuwe en unieke bieren ze hier gaan vinden. Het is vaak een totaal ander aanbod dan ze in hun eigen regio vinden.”
Is het daardoor makkelijker geworden om bieradvies te geven?
“Commercieel gezien wel. Heel simpel gezegd zou ik de hele winkel vol kunnen zetten met bieren die een vier of hoger scoren op Untappd. Dan is alles waarschijnlijk wel goed en lekker en verkoopt het bovendien ook makkelijk. Maar of het dan nog leuk is? Dat denk ik niet, dus dat doen we dan ook maar niet. De app kan een verkoopgesprek wel op gang brengen, omdat de klant al wat informatie ingewonnen heeft.”
Beschrijf je favoriete klant eens?
“Toeristen die binnenkomen en met open mond naar onze schappen staan te kijken omdat ze dit thuis niet hebben. Ofwel een nieuwe klant die nog niet zo verwend is met goede bierwinkels in de directe woonomgeving. Maar uiteindelijk is de vaste klant ook gewoon erg leuk. Ik weet waar zij van houden en welke ze bij wijze van spreken nog niet hebben gehad. Het is bovendien een belangrijke basis voor het draaien van de winkel. Qua omzet, maar ook door de feedback die ze geven.”
Wat mis je in het Nederlandse aanbod qua bier?
“Ik vind dat veel stijlen goed zijn vertegenwoordigd, al overheerst de IPA natuurlijk wel. Van zo’n Lager series van Kompaan uit Den Haag word ik wel erg blij. Brouwerij Noordt uit Rotterdam deed het ook al eerder. Goed dat ondergistende bieren de aandacht krijgen. Ik heb hier altijd wel twee of drie craft Lagers of Pilsners staan. Wat dat betreft mogen meer brouwerijen het voorbeeld van Kompaan en Noordt volgen. Oh, wacht. Graag voeg ik hier aan toe dat ik alle brouwers wil oproepen om meer Barley Wine te brouwen. Het slaat helemaal nergens op hoeveel Stouts er uit komen ten opzichte van Barley Wines.”
Wat wordt de trend qua bierstijlen voor 2021?
“Om te beginnen heb ik een wens en dat is dat we iets minder ‘lactose bieren’ gaan zien. Dit jaar zal de IPA nog niet ingehaald worden door een andere stijl. Al jaren zeggen we met z’n allen dat Sours het helemaal gaat worden, toch? Ik zie het bij ons in de winkel ook best wel groeien hoor. Ik moet er steeds meer van bestellen en dan met name de Smoothie of Pastry Sours. De gebrouwen vruchtensapjes zeg maar, dus laat ik die maar noemen dan. Nog een wens om af te sluiten; ik hoop dat Sours en IPA zich steeds meer gaan vermengen. Ik kan namelijk zo enorm genieten van een goede Sour IPA, proost!”
Meer van dit soort artikelen lezen? Volg ons dan op Facebook! Daar houden we je op de hoogte van de nieuwste artikelen van Holland Craft Beer.