‘Proef voordat u koopt. Wij kennen de oorsprong en adviseren u graag.’ Die tip staat te lezen op de website van Drankenspeciaalzaak Jelle in Leeuwarden. Het aanbod is Jantina van der Ploeg op het lijf geschreven. Ze is sinds 2013 werkzaam voor de slijterij aan de Voorstreek, een fraaie gracht in de Friese binnenstad.

“Het was eerst een Mitra, maar de winkel heeft na het faillissement van dat concern helemaal een eigen gezicht gekregen. Alleen de stellingen en geverfde toonbank zijn nog van vroeger te herkennen.” Sindsdien is het assortiment elk jaar verder uitgebreid. “Sowieso groeit het totale aanbod craftbieren nog steeds, maar dat geldt dus ook voor de ruimte in onze schappen,” vertelt ze als verantwoordelijke voor de inkoop van de bieren. Ze houdt er zelf ook van om nieuwe bieren van de verschillende stijlen te proeven en is nieuwsgierig naar de verhalen achter al die brouwerijen.

Wat is het laatste bier dat je hebt gedronken?

“Gisteravond heb ik nog de ‘Hop Opera’ van Mikkeller gedronken. Die was heerlijk. Het was een dubbel dryhopped India Pale Ale. Die stijl vind ik fantastisch. Da’s ook het mooie van dit werk. Ik bestel vooral de bieren die me zelf ook heel lekker lijken. De smaak was tropisch, goed bitter, kortom een mooie mond vol bier.”

Aan welke brouwerij zou je graag nog eens een hele plank willen wijden?

“Ik ben al tijden bezig om iets van het Other Half Brewing uit New York in de winkel te krijgen. Pas heb ik dat opnieuw geprobeerd, maar ik viste weer achter het net. Jammer. En ook voor Trillium Brewing uit Boston en Goose Island uit Chicago doe ik al lang veel moeite. Zulke bieren zijn in Europa (meestal?) alleen op inschrijving verkrijgbaar, al probeer ik gerust ook wel eens op een andere manier wat los te peuteren. Maar goed, dat is nog niet zo eenvoudig, want ik ben daarin niet de enige.”

“Ondanks de hogere prijs is er zeker ook een speciaal publiek voor. Sterker nog, zulke bieren vliegen de winkel uit. Soms al binnen een dag, zoals met Oud & Nieuw. De ‘Two Hundred Fathoms’ van Galway Bay Brewery uit Ierland was binnen vijf minuten al uitverkocht. In Leeuwarden hebben we een vaste groep fanatieke liefhebbers. En het helpt ook dat er goede speciaalbiercafés in de stad zijn, zoals De Markies en de Strohoed. Daar zijn de gasten al gewend om het wat duurdere speciaalbier te drinken.”

“Persoonlijk is Three House Brewing in Charleston een favoriet. Ik heb daar al drie keer wat van geproefd. Da’s echt de bom. En het is alleen maar daar te krijgen. Het verhaal achter zulke brouwrijen is ook mooi. Daar gaat mijn voorkeur wel naar uit, want het is leuk om een geïnteresseerde klant iets meer over een bier te kunnen vertellen. En hoe lastiger een bier is, hoe liever ik ‘m  in de winkel heb. Da’s toch de sport.”

Welk bier loopt het hardst in de winkel op dit moment?

“De bieren van Grutte Pier in Bartlehiem zijn echt wel constante hardlopers, naast alle wisselende nieuwe bieren die er wekelijks binnen komen. Die liefde voor Grutte Pier komt deels door de toeristen, die het meenemen als souvenir. Maar ook de studenten en mensen uit de dorpen rondom krijgen we hier in de winkel, ook voor de lokale bieren. Soms komen ze van heinde en ver. Ik had pas nog een klant in Den Haag, die me een lijstje doorstuurde om wat blikken en flessen achter te zetten om ze in het weekend op te komen halen. Dan helpt het wel dat we ook zeldzamere bieren in huis hebben. Dat wordt scherp gevolgd. Als ik bijvoorbeeld een bier zoals die van Galway Bay op Facebook zet, dan krijg ik vanuit heel Nederland verzoeken voor reserveringen.”

Welke brouwerij heeft de mooiste ontwerpen?

“Da’s lastig kiezen. Thicket in Rusland heeft wel heel apart artwork, Collective Arts (what’s in a name?) in de Verenigde Staten heeft voor elk bier wel drie verschillende opdrukken, Pipeworks uit Chicago spreekt me erg aan, maar ook de herkenbaarheid en de vaste lijn van Folkingebrew in Groningen vind ik mooi. Bij het ontwerp let ik trouwens niet alleen op de kleuren en vormen, maar ook hoe het op het blik is gedrukt. Ook daar wordt steeds meer zorg aan besteed. En dat alles bij elkaar maakt dat het allemaal uit de schappen springt. Ik werk echt in het kleurigste deel van de winkel.”

Zijn jullie van de traditionelere verkoop of gebruik je ook social media?

“Beiden. Er zijn mensen die hier elke week trouw binnen stappen. Maar daarnaast krijgen we ook klanten die we hebben weten te trekken met posts op Instagram en Facebook. En soms app ik rechtstreeks met enkele vaste bierklanten over wat we proeven. Verder houd ik ons menu op Untappd heel secuur bij. Daar haken ook veel klanten op in.”

Hoe kijk je aan tegen Untappd?

“Zoals gezegd, trekken we er liefhebbers mee naar zaak, maar sommige klanten baseren hun keuze volledig op de uitkomsten van het scannen van de streepjescodes. Alles onder een rating van 4 laten ze staan. Dat vind ik wel eens jammer, want daardoor kunnen ze ook bieren missen, die ze misschien persoonlijk toch heel smakelijk vinden. Zo draaien ze meer in hun kringetje rond.”


“Bij de inkoop is de rating zeker niet leidend. Ik check wel hoe een waardering is opgebouwd. Soms krijgt een bier een wat lagere gemiddelde waardering, maar zitten er evengoed veel hoge scores tussen van kritische gebruikers. Ik zoek daar zelf mijn weg in. Ik verdiep me ook in de herkomst van een brouwerij en let op het ontwerp. Bij mijn adviezen probeer ik te achterhalen waar de klant van houdt en probeer daar dan bieren bij te zoeken, vergelijkbaar of in het verlengde van die smaak, als mensen aangeven wel iets nieuws te willen proberen.”

Is het door Untappd gemakkelijker geworden om bieradvies te geven?

“Klanten hebben tegenwoordig gemiddeld genomen wel iets meer kennis over de bieren, vergeleken met vroeger. Maar ik krijg nog steeds veel smaakadviezen. Het beste is om zelf te proeven, want ik wil voor de klant geen oordeel vellen. Het gaat om zijn of haar beleving van een bepaalde smaak. Waar de een natte hond ruikt, heeft de ander een associatie met Butterscotch. En allebei kunnen ze gelijk hebben. Da’s ook het mooie aan bier.”

Kan je je ideale klant beschrijven?

“Mensen die hier binnen stappen en gelijk lekker enthousiast worden van wat we allemaal hebben staan. Ik vind het leuk om mensen verder op weg te helpen en uiteindelijk ook iets mee te geven dat ze misschien niet direct zelf gekozen zouden hebben. Het is extra leuk als ze daar dan later nog eens voor terugkomen. Dan hoeven ze het niet nog altijd briljant te vinden, als ze maar blij zijn dat ze iets nieuws hebben geprobeerd.”

Wat mis je in het Nederlandse aanbod qua bier?

“Een echt goed ‘old school’ bier. Ik vind het mooi dat brouwerijen steeds nieuwe hipster-bieren uitbrengen. Die vind ik persoonlijk ook heel smakelijk, maar soms mis ik wel eens het 'back to basics'. Zo zit er bijvoorbeeld best veel variatie in het aanbod Tripels, van heel droog tot zoet of heel kruidig. Maar echt de klassieke, perfect uitgevoerde Tripel lijkt een beetje uit beeld te verdwijnen. Dat is wel jammer. Want zulke bieren zijn toch dé referentie om te herleiden waar een bierstijl vandaan komt.”

Wat wordt de trend qua bierstijlen voor 2021?

“Dan ga ik voor de Pastry Sours. Ik denk echt dat het nu eindelijk gaat gebeuren. Ik vind die smoothie-achtige en fruitige zurige bieren zelf ook heel lekker. Vooral die met guave zijn heel interessant. Ze zien er qua kleur soms wat vreemd uit, maar elke slok is een echte fruitbom. Dat vind ik echt fantastisch. Neem een brouwerij als Omnipollo, die ook prachtige bieren maakt, bijvoorbeeld met blueberry. Alleen al de kleur en het schuim; dat is echt een plaatje. Dat klopt gewoon helemaal.”

  1. ‘t Biermenneke; kleine winkel, grote passie
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    ‘t Biermenneke; kleine winkel, grote passie

    Bierwinkel 't Biermenneke in Nijmegen verkoopt 900 bieren uit binnen- en voornamelijk buitenland. Eigenaar en horecaman Hans Huisman vertelt over zijn kleine winkel en grote passie.

    Lees meer
  2. In de bierwinkel bij Geert Jonker (Den Gouwen Aar)
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    In de bierwinkel bij Geert Jonker (Den Gouwen Aar)

    Gouda stond ooit bekend als bierstad. Nu is dat niet meer zo aan de orde, maar de stad telt zéker mee in Nederland bierland. Wij stapten binnen bij bierwinkel Den Gouwen Aar en spraken bierspecialist Geert Jonker over zijn favoriete bieren en meer! 

    Lees meer