Uiltje marketingman Van Kleef gaat kar trekken voor branchevereniging van onafhankelijke brouwers
Het ‘opendeurbeleid’ bij Uiltje op de Waarderpolder in Haarlem is noodgedwongen aangepast. We zijn er (op het moment van schrijven) niet minder welkom om; koffie of bier is de keuze terwijl we plaatsnemen in het voormalig proeflokaal bij de brouwerij aan de Bingerweg. Dit is het domein van Bart van Kleef, hoofd marketing & branding bij Uiltje Craft Beer. Een druk bestaan dat sinds zijn benoeming tot voorzitter van CRAFT alleen maar bedrijviger is geworden.
Het voorzitterschap van 'de kleine brouwers club' blijft een Haarlemse aangelegenheid. Van Kleef neemt het stokje over van 'buurtgenoot' Michel Ordeman, die twee straten verderop op de Waarderpolder de scepter zwaait bij Jopen. Technisch gezien is hij echter de opvolger van Bernd Beersma van brouwerij De Kleine Beer, die een aantal maanden als tussenpaus heeft gefungeerd. Holland Craft Beer is benieuwd naar een blik op de toekomst van deze drie CRAFT-mannen. Wat staat er te gebeuren in Nederland bierland? Nieuwbakken voorzitter Van Kleef trapt het drieluik af. Binnenkort lees je de ideeën en visies van Beersma en Ordeman.
Van Kleef loopt al zo’n tien jaar mee in de Nederlandse craft bier wereld en heeft de stormachtige ontwikkeling zo ongeveer vanaf het begin mee gemaakt. “Zonder al teveel met de borst vooruit te lopen; ik zit al een tijdje in de bierwereld. Van een baan als barman bij speciaalbiercafés tot verkoper bij Bier & Co. Verder heb ik als zelfstandige, in binnen- en buitenland, voor verschillende brouwerijen gewerkt en ik ben al jaren StiBon docent en zelf dus biersommelier met papieren,” zegt Van Kleef. Tel zijn huidige baan daarbij op en de conclusie mag getrokken worden dat de branchevereniging van onafhankelijke brouwerijen, CRAFT, een echte bierman als voorzitter heeft gevonden. Van Kleef heeft er veel zin en vertrouwen in: “Ik geloof in een goede samenwerking tussen brouwerijen, met een vereniging als CRAFT als verbindende factor.”
‘Mijn leven draait al volledig om bier’
De ontwikkeling rondom het voorzitterschap van Van Kleef is vlug gegaan. Uiltje wordt in oktober 2020 lid van de branchevereniging voor kleine brouwerijen waardoor hij ineens op de radar van het bestuur verschijnt. “Ik belde met het bestuur van CRAFT aan de hand van de toetreding van Uiltje. Er zaten opvallende overeenkomsten in onze visies en ze hebben mij toen gevraagd om voorzitter te worden. Zo ging het in een notendop,” vertelt hij. De Amsterdammer voelt zich gevleid, maar slaapt er een paar nachtjes over, vooral vanwege de impact op zijn privéleven. “Mijn leven draait al volledig om bier. ‘Kan dit er nog wel bij?’ vroeg ik mezelf af. Mijn vrouw heeft meerdere horecazaken waar ik bij betrokken ben. We komen niet om in de vrije tijd,” legt Van Kleef uit. Toch laat hij deze kans niet glippen, zeker niet wanneer zijn werkgever het toejuicht. “Het is waanzinnig gaaf om hiervoor gevraagd te worden."
Iedere brouwer heeft ongeveer dezelfde problemen
Onder aanvoering van Van Kleef wordt Uiltje in diezelfde periode ook lid van Nederlandse Brouwers, een club die de belangen behartigt van ‘grote brouwers’. Volgens Van Kleef hoeft dat niet te botsen en is het lidmaatschap bij beide verenigingen belangrijk. “Bij Uiltje waren we eerder nooit zoveel bezig met alles om ons heen. Er werd gewoonweg weinig gekeken naar collega brouwers. We zijn tot de conclusie gekomen dat we op sommige vlakken kennis misten en op bepaalde afdelingen juist veel te bieden hebben voor anderen.“
Het sluit aan bij de visie die de nieuwe voorzitter deelt met het bestuur dat hem gevraagd heeft; meer samenwerken en zoveel mogelijk kennis delen. Pijlers die al langer deel uitmaken van de doelstellingen van de vereniging CRAFT, maar nog niet tot wasdom zijn gekomen. Van Kleef hoopt daar een slag te slaan de komende drie jaar: “De bedoeling is dat leden niet afzonderlijk van elkaar het wiel opnieuw staan uit te vinden. Iedere brouwer heeft ongeveer dezelfde problemen waar hij tegenaan loopt. Waarom zou hij of zij dat elke keer zelf moeten oplossen als een collega al eens met dat bijltje heeft gehakt?”
Brouwerijen met eigen webshops
Die problemen beperken zich niet tot de ‘brouwvloer’, geeft Van Kleef aan, terwijl hij ons op een korte rondgang door de brouwerij neemt. Kleine brouwers hebben vaak niet de expertise in huis om alle facetten van het runnen van een brouwerij goed in te vullen, meent hij. En zeker niet met de uitdagingen die er dit jaar bij zijn gekomen. “Brouwerijen hebben bijvoorbeeld ineens een eigen webshop nodig. Die kant gingen we al op, maar dat is versneld door corona. En niet iedereen is een deskundige op het gebied van e-commerce. Als vereniging kunnen we ook op dat gebied bijspringen, als iedereen maar zijn steentje bijdraagt,” zegt de nieuwbakken voorzitter strijdvaardig.
Van Kleef denkt dat e-commerce voor veel brouwerijen in de toekomst sowieso een belangrijke rol kan vervullen. Volgens hem moet iedere brouwer er rekening mee houden dat webverkoop blijvend is, ook als we de corona tijd achter ons laten. “Het gedrag van consumenten verandert. Ook met bier kiezen ze nu regelmatig voor het gemak van online inkopen. Daarom is een eigen verkoopkanaal geen gek idee. Zeker omdat ze daar echt duidelijk hun verhaal rechtstreeks aan de consument kunnen doen. Al snap ik dat elke brouwer zijn bier graag uit de pomp van het lokale biercafe ziet stromen en bij de speciaalzaken in de schappen ziet staan.”
Craft Bier is niet meer weg te denken
Het getuigt van een duidelijke visie op de toekomst. Van Kleef benadrukt dat verandering niet negatief hoeft te zijn, zeker niet in een markt die zoveel in beweging is. “Ik zie de toekomst van craft bier in Nederland, buiten corona om, juist positief in. We zijn misschien qua groei van het aantal brouwerijen over de piek heen maar ik denk dat er over vier of vijf jaar net zoveel brouwerijen actief zijn als nu,” klinkt het overtuigend. Het aandeel craft bier in de totale ‘plas met bier’ in Nederland is sowieso groter dan wordt becijferd, zegt Van Kleef. Volgens hem is dat te wijten aan het gebrek aan cijfers die, veelal kleine, brouwerijen zouden moeten vrijgeven. Daarmee stipt hij nog een belangrijke punt op zijn agenda voor CRAFT aan. “Transparantie is belangrijk. Die cijfers van alle craft brouwerijen bij elkaar zijn belangrijk om bijvoorbeeld een vuist te maken richting de politiek of de aandacht van de media te trekken. Dat is belangrijk, want craft bier is niet meer weg te denken. Het is onderdeel van onze biercultuur in Nederland,” concludeert Van Kleef.
Dit artikel is het eerste deel van een drieluik. Als eerste op de hoogte zijn van de publicatie van de volgende delen? Volg ons dan op Facebook!