Eigenaar Har Kroon van café De Dikke Koning in Amersfoort is voortdurend op zoek naar nieuwe bieren. Het liefst craft, want dat is voor hem ‘de nieuwe bierwereld’. “En er zit zoveel mooi spul tussen.”
De Dikke Koning heeft met zo’n 350 bieren het grootste speciaalbierassortiment van Amersfoort. Om dat op peil te houden, vergt wel het nodige inkooptalent. “Hoewel ik zelf geen groot fan ben van Facebook, breng ik er toch relatief veel tijd op door, omdat veel van de leveranciers daar gelijk al hun nieuwe bieren op knallen. Als ik dan soms niet binnen enkele uren reageer, is de kans groot dat er alweer van alles is uitverkocht.”
Belangrijk voor Kroon is om scherp te luisteren naar wat de klant wil. Alleen dan kan hij de juiste bieren adviseren, daarvan is hij overtuigd. “Sommigen helpen we daarbij echt helemaal op weg, anderen weten al iets meer, maar ook dan vind ik het leuk om ze met een bier te verrassen dat ze nog niet kenden. En soms krijgen we gewoon een verzoek van een gast of we voor een volgend bezoek een specifiek bier kunnen bestellen. Via Holland Craft Beer valt er dan veel te halen.”
Het is de kunst om de juweeltjes eruit te halen
De voorkeur van Kroon gaat uit naar de kleinere brouwerijen. “We hebben veel buitenlandse bieren op de kaart staan, maar ook in Nederland worden er heel mooie dingen gebrouwen. Het is de kunst om daar de juweeltjes uit te halen.”
Het aanbod van Holland Craft Beer is een welkome aanvulling, meent Kroon. “Het is een stabieler assortiment dan op social media, waardoor er iets minder stress is om tijdig bestellingen te plaatsen. Daarnaast zijn er brouwers door het hele land aangesloten en is het mogelijk om door de bundeling van orders leuke combinaties te maken, waarmee we de bierkaart weer kunnen verversen.”
Het mes snijdt zo aan twee kanten, weet Kroon. “Want ook voor de brouwerijen is het weer aardig om in heel andere delen van het land toch op de bierkaarten te staan. En wij kunnen ons gasten verrassen met iets nieuws.”
Van stelling in supermarkt tot koelkast in proeflokaal
En dat nieuws, dat is dan bijvoorbeeld het bier van Brouwerij Bliksem uit Breda. Merijn Dietvorst ziet een grote meerwaarde in het extra kanaal dat HCB biedt. “We schromen niet om onze bieren op verschillende plekken in de schappen te krijgen. Dat gaat van de stellingen in een supermarkt tot een koelkast bij een proeflokaal. Om die goed te bedienen, hebben we verschillende lijnen lopen, naast bijvoorbeeld de eigen webshop, de directe contacten met lokale afnemers en uiteraard ook ons eigen proeflokaal BRACK.”
Die spreiding zorgt ook voor wat lucht in coronatijd. “Stel dat we alleen aan horeca zouden leveren. Dan hadden we ‘m nu echt geknepen. Daarnaast geeft het ook een kick als onze bieren in Groningen, op een Waddeneiland of in het zuidelijkste puntje van Limburg verkrijgbaar zijn.”
"De verzending is eenvoudig mee te nemen in de bestellingen van de eigen webshop," vertelt Dietvorst. "Daarbij zijn de HCB-dozen heel stevig en handzaam. Ook voor minder grote bestellingen, waardoor het voor meer partijen aantrekkelijk wordt om eens wat nieuwe bieren in het assortiment op te nemen. De ruimte in een koelkast of een winkelschap is nu eenmaal niet oneindig.”
Check ook wat we voor jouw webshop kunnen betekenen.
Ook kleinere brouwerijen vast op de bierkaart
Ook Brouwerij Pinterman uit Tilburg stond een tijdlang vast op de bierkaart van De Dikke Koning. Dat is natuurlijk extra aantrekkelijk, omdat er dan vanzelf ook nabestellingen binnen komen, stelt Bart Haverkort. “Zo hadden we op meer plekken door het land vaste lijntjes lopen, ook via het HCB-netwerk. Normaal gesproken gebeurt het niet snel dat we in plekken als Amersfoort of Leiden verkrijgbaar zijn. Helaas zijn we nu voorlopig even van de kaart, zelfs letterlijk en figuurlijk. Vanwege corona hebben we de productie tot nader orde stil gelegd. Mede dankzij HCB hebben we wel onze voorraad de afgelopen tijd nog kunnen wegzetten. Dat is ook een plus.”
Zakelijke prijzen zien? Vraag een b2b account aan.