Craft bestuurslid Bernd Beersma

‘Netwerkevent waar iedereen in de branche kennis kan opdoen’

In de maand januari is het doorgaans tijd voor de conferentie van de onafhankelijke brouwersclub CRAFT, een evenement gericht op inspireren en delen van kennis. Dat kon dit jaar fysiek geen doorgang vinden. Toch is het juist in deze tijd extra belangrijk om bij elkaar te komen, hetzij digitaal, meent de organisatie. Aanstaande woensdag 21 april vindt daarom de vijfde editie van de Dutch CRAFT beer conference online plaats. Het evenement is digitaal toegankelijk voor zowel leden van CRAFT als niet-leden en voor zowel Nederlandse als buitenlandse brouwers.

In aanloop naar de conferentie vroeg de redactie Bernd Beersma (brouwer en CRAFT-bestuurslid) over het belang van de conferentie, hoe het is ontstaan en wat we kunnen verwachten.

De conferentie is echt jouw ‘kindje’ toch? Vertel eens; hoe is het begonnen?

Dat kan je ondertussen wel stellen, ja. Dit jaar hebben we een lustrum, het is alweer de vijfde editie en ik ben vanaf de eerste keer betrokken bij het evenement. En dat gaat al jaren heel lekker. Kijk, de branchevereniging zelf bestaat al veel langer, met speerpunten als informatie en kennis delen. Eerder gebeurde dat door kleine evenementjes als ‘kijkje in de brouwerij’ of we hadden zo nu en dan een themabijeenkomst met een bepaalde leverancier of interessante spreker. Uiteindelijk hebben we, geïnspireerd door de Amerikaanse Brewers Association, gekozen om zelf ook een groot evenement te organiseren. Een netwerkevent waar iedereen in de branche kennis kan opdoen, met elkaar in discussie gaat en een goed glas bier drinkt met gelijkgestemden. Zo simpel is het.”

Was het van meet af aan een succes?

“Jawel, maar een eerste keer is natuurlijk altijd lastig. We hadden met de Rijtuigenloods in Amersfoort een bijzonder mooie locatie. We waren destijds erg tevreden over de opkomst. Al was het een fractie van de aantallen die we afgelopen editie hadden. Ik weet nog goed dat iedereen enorm te spreken was over het evenement, de enige wanklanken gingen over het pils dat op tap stond. (lachend) Dat was Heineken. En het feit dat er geen bier tijdens de lunch geserveerd werd. Dat zijn goede leermomenten geweest. We zorgen nu, normaal gesproken dan, dat we van verschillende craftbrouwers fusten voorradig hebben voor de tap en we vragen iedere brouwerij die komt om twaalf flessen van het eigen bier mee te nemen. Daarmee hebben we waarschijnlijk de grootste, meest gevarieerde borrel op een congres ooit.”

Klinkt gezellig. Is het alleen voor brouwers?

“Zo is het wel begonnen, maar ondertussen is het voor iedereen die bier-gelieerd is. Studenten, horecapersoneel, medewerkers van toeleveranciers maar ook gewoon geïnteresseerde bierliefhebbers. We juichen het alleen maar toe dat er zoveel mensen zijn die craftbier een warm hart toe dragen en het gevoel hebben dat ze hier bij moeten zijn. Vorig jaar hadden we bijna 500 deelnemers, daar ben ik gewoon retetrots op. Het is dan ook echt zonde dat het niet fysiek door kon gaan dit jaar in januari, maar we gaan er nu op 21 april desondanks een mooie en nuttige dag van maken.”

Waarom zijn jullie alsnog voor een online editie gegaan?

“We gaan normaal direct na een editie evalueren en plannen maken voor het jaar daarop. We waren al ver met plannen, het is zoals gezegd dan ook het vijfjarig bestaan van de conferentie. We zouden groots uitpakken met een nog grotere locatie en uitgebreid programma, maar we hebben uiteindelijk moeten concluderen dat het geen haalbare kaart was. We hebben toen gekozen voor 21 april, omdat we het gevoel hadden dat het online event misschien gecombineerd kon worden met enkele voorzichtige brouwerijbezoeken. Ook dat plan kon van tafel. Toch hebben we besloten om die datum te laten staan en een programma uit te werken om volledig online uit te voeren, en daar heb ik alle vertrouwen in. Gelukkig was ook de eventlocatie coulant genoeg om onze reservering een jaar door te schuiven. Volgend jaar weer lekker offline knallen dus, ik heb er nu al zin in.”

Wij ook. Maar ook in volgende week hoor. Neem ons eens mee door het programma.

“Zoals altijd wordt de dag afgetrapt door de voorzitter van CRAFT, dit jaar dus voor het eerst door Bart van Kleef. Daarna komt een van de headliners al vroeg aan bod, namelijk Pete Brown. Hij is gerenommeerd bierschrijver, bekend van het boek Craft: An argument. Maar dat niet alleen, hij spreekt wel vaker op congressen in het buitenland en een lezing van hem in Australië heeft ons overtuigd om hem te vragen hier te spreken. Daar ging het vooral over herdefiniëren van de craft scene; wie zijn we nu eigenlijk? Dat onderwerp sprak ons enorm aan.”

“Na onze internationale spreker gaan we nog even terug naar voorzitter Bart, die aan de hand van een onderzoek onder onze CRAFT-leden een terugblik doet naar het afgelopen jaar. De goede en de slechte dingen. Dat gaat vervolgens vloeiend over in een paneldiscussie, waar we het onderwerp corona en de effecten niet schuwen. Denk aan brouwerij-webshops die als paddenstoelen de grond uitschieten. Zitten zij hun afnemers niet in de weg? Maar ook een onderwerp als 'De macht van afnemers; overgeleverd zijn aan de grillen van partijen die bier distribueren'. En er zit ook een vertegenwoordiger van Multi Bier in het panel, dat wordt dus een gezonde discussie.”

“Daarna zijn de dames van Double Dutch aan de beurt. Twee zussen uit Nederland die in Londen een tonicmerk, op een al goed gevulde markt, binnen no-time uit de grond gestampt hebben. Ik kijk enorm uit naar hun verhaal, heel inspirerend voor craftbrouwers denk ik. Kijk, we brouwen allemaal graag bier, maar het moet wel verkocht worden. Het uitbouwen van een merk, daar kunnen ze ons iets over leren.”

Bernd Beersma van CRAFT

Gaan deelnemers echt de schoolbanken in?

“Er valt de hele dag iets te leren. Zeker wanneer we overgaan naar de ‘Break Out sessies’, waar elke deelnemer zelf bepaalt welk programma hij of zij volgt. Workshops waar onderwerpen als waterbehandeling, mout, efficiënte webshops en microbiologie behandeld worden. Die sessies lopen dus parallel, maar die kunnen later ook worden terug gekeken. In de plenaire fase daarna komt een vertegenwoordiger van STIVA praten over wet- en regelgeving die voor onze branche van toepassing zijn en dan hebben we nog Steven van de Berg van Gulpener die tips en trucs over de duurzaamheid met ons deelt. Daar staat die brouwerij natuurlijk om bekend, met het meest duurzame brouwhuis van Europa. Maar Steven gaat ons juist vertellen over behapbare, kleine details die bijdragen aan duurzaamheid. Als afsluiter hebben we een gezellige quiz onder de bezielende leiding van Henri Reuchlin.”

Dat kan niet anders dan een geslaagde dag worden. Toch nog even afsluitend; wat ga je het meest missen aan het niet fysiek plaatsvinden van de conferentie?

“Als je mij kent, weet je het antwoord misschien al. Iedereen een goede knuffel geven. Maar serieus, ik ga mijn collega’s en het menselijke contact missen. Elkaar om de nek vliegen en een goed bier aantikken. En dat zullen al mijn collega-brouwers beamen. Nu zijn wij als organisatie wel op locatie om de productie te draaien, maar dat is toch anders. De fysieke interactie is wat ik ga missen, maar de informatie en de kennis kan ook via het scherm wel geabsorbeerd worden hoor. Dar heb ik alle vertrouwen in en daarom heb ik er evengoed ook zoveel zin in.”

 

De Dutch CRAFT Beer conference digitaal bijwonen? Meld je hier aan!

Foto's: Jos van den Broek

  1. ‘Ik geloof in samenwerking tussen brouwerijen'
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    ‘Ik geloof in samenwerking tussen brouwerijen'

    Wat staat er te gebeuren in Nederland bierland? Onze redactie ging op pad en vroeg het aan drie mannen van brouwersvereniging CRAFT. In dit eerste deel van een drieluik spreken we voorzitter Bart van Kleef, tevens hoofd Marketing & Branding bij Uiltje Craft Beer. 

    Lees meer
  2. ‘Saamhorigheid onder craftbrouwers mag worden versterkt’
    Horeca (Zakelijk) | Craft Beer Nieuws

    ‘Saamhorigheid onder craftbrouwers mag worden versterkt’

    Wat staat er te gebeuren in Nederland bierland? Onze redactie ging op pad en vroeg het aan drie mannen van brouwersvereniging CRAFT. In dit laatste deel van ons drieluik spreken we Michel Ordeman, grondlegger van Jopen Brouwerij en voormalig CRAFT-voorzitter over zijn visie op de toekomst.

    Lees meer