Online bierfestivals tonen creativiteit en saamhorigheid
Beperkende regels, wegvallende afzetkanalen en een leegstromende evenementenkalender. Het zijn lastige tijden, maar tegenslag prikkelt ook de creativiteit van echte ondernemers en stimuleert om andere wegen in te slaan. Wie had begin 2020 bijvoorbeeld kunnen denken dat hij of zij thuis voor een beeldscherm van een bierfestival zou kunnen genieten? Niemand. Toch gebeurde het. En behalve het plezier dat het opleverde, boorden brouwers ook spontaan nieuwe inkomstenbronnen aan.
Maarten Nijhof van verschillende bieren.”
was slechts enkele dagen zwaar teleurgesteld, nadat de knoop was doorgehakt dat het reguliere bierfestival in Buurse niet door kon gaan. Maar al snel kwam de vechtlust weer bovendrijven, blikt hij terug: “Dan gooien we het over een andere boeg," bedacht ik me. "Met een online festival kunnen we de mensen ook bedienen metAchteraf klinkt een online bierfestival niet eens zo onlogisch, maar Nijhof moet wel bekennen dat het flink next level was. Zijn brouwerij had namelijk zelfs de eigen website nog amper op orde. “De focus lag voor de locksdown volledig op de fysieke brouwerij en op de bottellijnen die we in opdracht bouwen. De site bleef liggen, niet uit onkunde of onwil, maar door de waan van de dag. Eigenlijk was de lockdown een soort wakeup-call om eens orde op zaken te stellen.”
"Ik merk dat de saamhorigheid is gegroeid"
Ronald Vandestreek van de gelijknamige brouwerij in Utrecht kijkt met een vergelijkbaar gevoel terug op zijn online evenement: het Bierflestival. “Het is mooi om te ervaren welke creativiteit er los komt in dit soort tijden. In de voorbereiding hebben we één persoon daarvoor vrijgehouden. In de laatste week hebben we er ons met zijn drieën vol op gefocust: van het afvullen van het bier in proefflesjes, tot het verzenden van de pakketten en het samenstellen van het draaiboek voor de live uitzending. Ook merk ik dat de saamhorigheid de afgelopen maanden is gegroeid, tussen brouwers onderling, maar ook richting de consument, die echt voor Nederlands craftbier wil gaan.”
Nijhof heeft dat ook zo ervaren. Zijn oproep in de Besloten Nederlandse Brouwersgroep op social media om de animo voor het online festival bij collega’s te polsen leverde gelijk een lading positieve reacties op. “Ik ben toen gelijk begonnen om een soort webshop te bouwen, waar de ‘festivalbezoekers’ hun proefdozen konden bestellen. En intussen sloten steeds meer brouwerijen aan en hebben we verschillende bandjes benaderd om het evenement ook muzikaal een beetje aan te kleden. Ook hadden we twee technische workshops over het brouwen van bier en online vragensessies met de brouwers zelf.”
De pakketverkoop oversteeg de stoutste verwachtingen
Op het moment dat de webshop voor Rigters Online Bierfestival draaide, hadden diverse brouwers zich al aan het evenement verbonden. “Uiteindelijk sloot de inschrijving bij twintig brouwerijen. “De eigen brouwerijen Rigters en Buurse niet meegerekend,” verduidelijkt Nijhof. “Elke brouwerij stuurde twee verschillende bieren in, waarmee we allerlei pakketten hebben samengesteld.”
De pakketverkoop oversteeg de stoutste verwachtingen, moet Nijhof bekennen. De organisatie hanteerde verschillende prijsklassen: van het Silver Ticket voor elf bieren plus proefglas tot het Platinum Ticket met maar liefst 44 verschillende bieren en allerlei extra’s. “Alle pakketten liepen als een trein. Terwijl we voor Platinum toch 125 euro rekenden. Op zich nog niet eens zo duur voor het grote aantal bieren, maar het blijft toch een aardig bedrag. Inmiddels hebben we de eigen webwinkel ook online staan en is er een redelijke constante stroom aan digitale bestellingen.”
De inpakwerkzaamheden in volle gang. (In onze Holland Craft beer dozen! *trots*)
Ook voor het Bierflestival liep het storm met de verkoop. In de topweken was de omzet via internet zo’n vijftig keer hoger (!) dan in de periode voor de corona-uitbraak. “Inmiddels is het weer wat gezakt. Ik hoop dat we het straks kunnen vasthouden op vier tot vijf keer de web-omzet van voor de crisis. En we hebben er ook veel van geleerd. Bijvoorbeeld dat we consument wel degelijk gericht rechtstreeks kunnen bereiken, maar ook dat we daarvoor een bepaalde trouwe groep toch sneller met nieuwe specials moeten bedienen. De drang naar nieuwe smaken is groot. Daar gaan we de komende maanden dan ook extra energie in steken. Bijvoorbeeld door ook kleinere batches te brouwen om zo de klant vaker een nieuw bier te kunnen aanbieden.”
"Bol.com is er niks bij"
Of het evenement voor herhaling vatbaar is? "Qua succes zeker, maar het was ook enorm tijdrovend. Alles organisatorisch en logistiek laten draaien, was een immense inspanning. Hoewel het ons ook een kick gaf om te zien hoe gestroomlijnd het er aan de paktafels aan toeging. Bol.com is er niks bij,” lacht de Twentse brouwer.
Het was de intensieve voorbereiding meer dan waard, meent ook Vandestreek. “Ik ben er vooral trots op dat we het evenement met het eigen team en enkele vaste gasten hebben gedragen. Het laat zien waartoe we in staat zijn. Natuurlijk gingen er ook dingen mis, maar daar leren we van. Hoewel ik natuurlijk hoop dat het corona-virus dusdanig tempert dat we op termijn weer lekker ‘gewone’ bierfestivals kunnen houden, zou ik het zo nog eens een keer organiseren. Ik kijk met veel plezier terug op het evenement, waarvan de deelnemers enorm hebben genoten.”
"Als brouwers werden we zelf festivalgangers"
Volgens Zomerdijk (brouwerij De Moersleutel) is het logisch als de animo voor online festivals weer vervlakt als er straks weer reguliere bierfestivals op de kalender staan. “Zelf ter plekke proeven blijft toch het leukste,” zegt hij. “Toch zie ik nog een voordeel: de online festivalbezoekers kregen een pakket met vaste bieren van de deelnemende brouwers. Diegenen die nog nooit een Stout of een ‘wild bier’ hadden gedronken, maken daar nu dus toch kennis mee. Op een normaal festival blijven veel bezoekers toch iets eenvoudiger in hun comfortzone qua smaak. Dan was dit toch echt een plus.”