Theo Hogendoorn plaatst ketels in voormalige aardappelloods
Beestachtig lekker bier brouwen, dat is het streven van Brouwerij Artemis in Dronten. Het is tegelijkertijd een verwijzing naar de agrarische oorsprong: de brouwketels staan ogpesteld in een voormalige aardappelloods van een nog actief akkerbouwbedrijf. De agrarische sector herbergt sowieso een mooie trouwe achterban voor Artemis, die een zo breed mogelijk publiek wil bereiken met toegankelijke smaken.
De bewuste boerderij is gevestigd aan de Reveweg, een smalle toegangsweg met zicht op akkers en weilanden, maar ook bos. Oprichter Theo Hogendoorn is zelf een boerenzoon. Zijn ouders hebben een melkveebedrijf. Toch is het volgens hem toeval dat hij zijn bieren nu op een boerderij brouwt. “Het had ook zomaar een ander pand kunnen zijn. Ik ben in mijn garage begonnen op een 50 liter ketel. Daar heb ik mijn eerste Blond gebrouwen, zoals eigenlijk veel van mijn collega’s zijn begonnen. Dat eerste bier werd goed ontvangen en langzaam heb ik toen de activiteiten verder uitgebouwd.”
Daarbij legde Hogendoorn diverse opties naast elkaar. “In 2017 steeg het aanbod aan brouwerijen in Nederland razendsnel, dus ik wilde niet teveel risico lopen. Ik heb eerst wat locaties in Dronten zelf bekeken, maar kreeg daar niet het goede gevoel bij. Toen ik er eens met mijn schoonouders over in gesprek raakte, boden zij me aan om een deel van de werkplaats in de schuur te gebruiken. Na die te hebben uitgeruimd, had ik een vloeroppervlak beschikbaar van 4 bij 5 meter. Echt perfect om van daaruit rustig verder te groeien, de markt te verkennen en meer naam te maken.”
‘We hadden al vlot een vaste groep enthousiaste afnemers’
Artemis brouwde op die locatie eerst zo’n 100 liter per week. Hogendoorn: “Het lukte goed om die 400 liter per maand af te zetten. Vervolgens zijn we gaan huurbrouwen om de voorraad te vergroten en de markt nog breder te kunnen bedienen. We hadden al vlot een vaste groep enthousiaste afnemers, die maar bleven bestellen. Eerst was dat nog vooral lokaal, maar toen we met een groothandel gingen samenwerken, zetten we onze bieren ook verder in het land af.”
Lokale wortels is voor veel craft-brouwerijen de basis, beseft Hogendoorn. “Maar de kunst is om ook buiten de eigen regio gewild te worden. Daarvoor proberen we toegankelijke bieren te maken: aantrekkelijk voor een breed publiek, maar wel met een eigen twist. Met een standaard Blond of Tripel is het lastig onderscheidend te zijn. Qua recepten ga ik voor bieren die ik allereerst zelf lekker vind. Vervolgens probeer ik daar een publiek naartoe te trekken.”
‘In totaal zijn 57 investeerders samen met ons het avontuur aangegaan’
Om een serieuze vervolgstap te zetten, met een grotere brouwinstallatie, startte Artemis in eind 2019 een crowdfunding . “We hebben ook met de bank gepraat en die zeker heil zag in onze plannen, maar uiteindelijk hebben we er toch voor gekozen om met een speciale campagne investeerders te werven. Met succes. In totaal gaan 57 particulieren samen met ons het avontuur aan.”
De aandeelhouders staan vermeld op een groot bord in het proeflokaal, dat gelijk met de nieuwe brouwerij is ingericht. Het onderkomen met direct zicht op de ketels heeft een gezellige en landelijke sfeer. Het akkerbouwbedrijf wordt geflankeerd door een bos en het terras biedt zicht op het weidse open polderlandschap. Theo heeft deze middag plaatsgenomen aan de bottellijn, waar hij geduldig een Kersen Porter op fles af vult. De machine werkt die middag niet helemaal mee, maar de brouwer blijft stug volharden.
Investeerders zijn vaak ook topafnemers
Naast financiële slagkracht zorgde de crowdfund-campagne ook voor een grote betrokkenheid, merkt Hogendoorn op. (Lachend): “Het zijn vaak topafnemers van onze bieren. Daarnaast komen ze met tips en concrete adviezen vanuit hun eigen kennis en ervaring. Dat is ook heel waardevol. En het zijn tegelijkertijd ook de grootste ambassadeurs voor de brouwerij. Achteraf kost het opzetten van zo'n actie veel meer tijd dan een lening bij de bank, maar het is het dubbel en dwars waard. Sowieso geeft het een geweldig gevoel als mensen ons het vertrouwen geven en hun geld beschikbaar stellen om onze droom te verwezenlijken.”
Artemis is in de mythologie de godin van de jacht. Hogendoorn legt uit: “We hebben bewust niet voor een agrarische naam gekozen. Ook omdat we een breder publiek willen bereiken. Toch zit de landbouw in ons DNA. Al is het alleen vanwege onze bijzondere locatie, met een gemoedelijke sfeer. Dat is wel een belangrijk visitekaartje. Onze gasten vinden het ook leuk dat we in een aardappelschuur zitten. De interesse voor het agrarische aspect is er zeker. Daar spelen we mee. Bijvoorbeeld door altijd een dier af te beelden op labels van onze flessen.”
‘Een Saison en Farmhouse Ale mogen natuurlijk niet in ons assortiment ontbreken’
Ook qua bierstijlen blijft Artemis de sector trouw, met een Saison en een Farmhouse Ale in het assortiment. “Dergelijke ‘boerenbieren’ mogen hier natuurlijk niet ontbreken. Zeker niet met onze achterban. Als het straks weer mag gaan we de boerenborrel op vrijdagmiddag weer introduceren. Daar was echt veel animo voor, tussen de twee lockdowns door. Vaak gaan de gesprekken dan over aardappelen, koeien en trekkers, maar dat vind ik zelf ook interessante onderwerpen.”
Dat hij zelf boerenzoon is, helpt hem zeker. “Dat gaf me in het begin een voorsprong. Veel mensen kenden me al omdat ik ook al in de sector had gewerkt als bijbaan. Dat hielp om snel een mooie betrokken achterban op te bouwen. We krijgen trouwens ook veel support van de lokale overheden. De gemeente Dronten is trots op ons. Bier is toch een populair product om het karakter van een streek weer te kunnen geven. Onze bieren zitten dan ook in diverse cadeaupakketten, zeker rond de Kerst. En het is een mooie souvenir voor de toeristen. Leuk om te melden is ook dat we sinds ook biologische Flevomout gebruiken.Die granen laten we in Flevoland telen en worden vermout in een ambachtelijke vloermouterij, gevestigd in een voormalige melkveestal. Ook dat past mooi in ons concept.”
‘We hebben hier nog de rust en de ruimte, horen we vaak van huurbrouwers uit de Randstad’
Voor de ‘Oostrand’ van Dronten, vlak bij het Veluwemeer, staan er de komende jaren nog flinke recreatieve ontwikkelingen op stapel, met de aanleg van vakantieparken, nieuwe natuur en andere toeristische activiteiten. “We hebben hier nog echt de rust en de ruimte, horen we ook vaak van huurbrouwers uit de Randstad. Ze ervaren puur het contrast met de stad. Ook onze gasten zijn vaak verrast als ze ons hier ontdekken. Die relaxte sfeer op het boerenerf spreekt aan. Om dat hier te kunnen ontdekken, is onze kracht. Craftbier zelf is al een ontdekkingsreis en dat maakt hier dus dubbel onderdeel uit van die speciale beleving.”
Meer van dit soort artikelen lezen? Volg ons dan op Facebook! Daar houden we je op de hoogte van de nieuwste artikelen van Holland Craft Beer.