Bierpakket binnen no time uitverkocht

Het ‘Dutch X-Mas (Advent)ure 2020’-bierpakket is een grandioos avontuur met een geweldige apotheose. Zo concluderen de initiatiefnemers die in oktober nog op maximaal 140 bieradvents-boxen mikten, maar begin november al de absolute limiet van 240 pakketten bereikten. “Voor 2020 althans,” stelt oprichter van Holland Craft Beer Marc Menue strijdvaardig. “Dit succes smaakt naar meer.”

Het bierpakket is dit najaar ontwikkeld op initiatief van Beer Geeks. Na de zoveelste navraag op het eigen Facebook-forum naar de aan te raden bieradvents-kalender, opperde beergeek Wouter Kamphuis om er als geeks zelf een te ontwikkelen. Holland Craft Beer vond dit ook een geweldig idee en binnen enkele weken was er al een doos samengesteld. “En wat voor één,” blikt Ferry Wijnhoven van Beer Geeks terug: “Dat de box zó snel uitverkocht zou zijn, is ver boven ieders verwachting.”

‘2400 euro voor ALS, een geweldig mooi resultaat’

Extra mooi is dat de actie tegelijk ook een flinke bijdrage levert aan de jaarlijkse Beer Geeks-campagne ter ondersteuning van de stichting ALS, glundert Wijnhoven. “Met een tientje per doos is dat dus een opbrengst van 2.400 euro. Een geweldig mooi resultaat, waar we heel blij mee zijn.” En het vervult hem ook met trots, want Wijnhoven vermoedt dat minimaal driekwart van de boxen door Beer Geeks zijn gekocht. “En dan reken ik familie en vrienden van de geeks nog niet eens mee. Zelf heb ik tenminste ook heel veel mensen in mijn naaste omgeving op het pakket geattendeerd,” lacht hij.

‘Selectie van bieren versterkt verrassingseffect’

Behalve een hoge opbrengst voor het goede doel, is Wijnhoven ook blij met de extra aandacht die de adventsdoos geeft aan de kleinere brouwerijen. “Wouter heeft samen met Marc een mooie lijst van bieren samengesteld uit ‘de stal van Holland Craft Beer’. Daarbij zijn bewust de wat kleinere en onbekendere brouwers meegenomen, ook om het verrassingseffect nog verder te versterken. Dat past sowieso bij een adventsdoos, maar ook bij ons eigen platform, aangezien we mensen willen verleiden om echt op ontdekkingsreis te gaan en dus zo af en toe af te stappen van de gebaande paden. Wat dat betreft is dit pakket helemaal waar we als Beer Geeks voor staan.”

‘We hebben in diverse ritten zelf ook bier opgehaald’

Menue bemerkte de afgelopen weken veel enthousiasme en waardering bij de vierentwintig deelnemende brouwers. “We hebben in diverse ritten ook zelf bieren bij de brouwerijen opgehaald en dat was echt een leuke ervaring. Sowieso om elkaar in deze setting te treffen. En hiermee zetten we samen toch ook het gevarieerde Nederlandse bierlandschap weer mooi op de kaart.”

Dat laatste kan een Zuid-Hollandse brouwer – die voor het verrassingseffect niet met naam wordt vermeld –  zeker beamen. “Normaal zouden we niet zo snel voor zo’n box worden gevraagd, of het zou om een heel lokaal initiatief moeten gaan. Deze boxen gaan straks het hele land door. Het is leuk om straks te zien hoe onze bieren ook in het verre noorden en diepe zuiden worden gedronken. En dat ook nog merendeels op dezelfde dag, namelijk als ‘ons vakje’ in de doos eindelijk open mag.”

Het precieze bier hoefde de bewuste brouwer niet te kiezen. “Er was al een voorselectie gemaakt door de initiatiefnemers en gelukkig hadden we op korte termijn nog een nieuwe batch gepland. Het verse bier kan zo op tijd bij Holland Craft Beer worden afgeleverd. Dat betekent leuke extra omzet voor ons, maar vooral de extra bekendheid die we hiermee genereren, is voor ons heel waardevol. En daarnaast dragen we hiermee ons steentje bij aan de stichting ALS. Ook dat geeft een goed gevoel.”

‘In het weekend zijn de bieren wat zwaarder dan doordeweeks’

Medio november worden alle 240 dozen, voorzien van een kleurig ontwerp door Bob van Dijk van B71 Ontwerp, gevuld. Een flinke logistieke operatie, die ook de nodige nauwkeurigheid vergt, stelt Menue. “De doos herbergt verschillende bierstijlen, waarbij we ook gekeken hebben welk bier er het beste op welke dag kan worden uitgepakt. In het weekend zijn ze bijvoorbeeld wat zwaarder in alcohol dan doordeweeks. Om dat allemaal goed uit te laten komen, moeten wel alle bieren precies achter het juiste vakje worden gestopt.”

Als basis voor de adventsbox is een recent ontworpen Holland Craft Beer-doos gebruikt. “Die is vooral een stuk hoger dan de grootste doos die we hiervoor beschikbaar hadden voor onze brouwers,” vertelt Menue. “Groot voordeel is dat er ook grotere blikken of flessen in passen. De anonieme witte buitenkant van de dozen hebben we met grote stickervellen beplakt voor een feestelijke sfeer. Want dat moet de box vooral ook zijn: een feestje.”

Informatie krijgen over toekomstige adventskalenders?

Natuurlijk is dit niet de laatste adventskalender. Wil je op de hoogte gehouden worden over dit soort acties en producten? Vul hieronder even je e-mailadres in.

 

  1. Advents-box voor Stichting ALS toont groot gevoel van saamhorigheid onder Beer Geeks
    Craft Beer Nieuws

    Advents-box voor Stichting ALS toont groot gevoel van saamhorigheid onder Beer Geeks

    Samen met Beer Geeks ontwikkelden we het ‘Dutch X-Mas Advent(ure) 2020’-bierpakket; een adventskalender om de donkere dagen voor Kerst goed door te komen. En om de Stichting ALS met 10 euro per doos te steunen. De redactie sprak met initiatiefnemer Wouter Kamphuis en ontwerper Bob van Dijk.

    Lees meer