‘Voordeel van Holland Craft Beer is dat relatief veel kleinere brouwerijen zijn aangesloten’

Facebookgroep Beer Geeks en Holland Craft Beer trekken schouder aan schouder op in de strijd tegen de spierziekte ALS. Samen ontwikkelden ze daarvoor het ‘Dutch X-Mas Advent(ure) 2020’-bierpakket; een adventskalender die beschikbaar komt in de tweede helft van november om de donkere dagen voor Kerst goed door te komen. En om de Stichting ALS met 10 euro per doos te steunen. De redactie sprak met initiatiefnemer Wouter Kamphuis en ontwerper Bob van Dijk (foto boven).

Het idee voor een adventskalender ontstond bijna spelenderwijs. Het viel beergeek Wouter Kamphuis altijd al op hoe er in het najaar steevast in de Facebookgroep herhaaldelijk werd gevraagd naar de beste advents-boxen met craftbieren. “Zelf had ik er ook wel al eens eentje gekocht en ik heb zeker genoten van het basisprincipe om elke dag een biertje uit te pakken. Voor de lol opperde ik dat de Beer Geeks er zelf wel eentje konden uitbrengen. Daar werd gelijk van alle kanten heel positief op gereageerd. En niet lang daarna kwam Marc Menue van Holland Craft Beer in de lucht, dat hij graag ook zijn medewerking aan zo’n initiatief wilde verlenen.”

Wie A zegt moet ook B zeggen, kreeg Wouter vervolgens te horen van zijn ‘collega geeks’ op Facebook. “Eigenlijk was ik bang dat het me veel te veel tijd zou kosten, maar sommige leden bleven aandringen en ook het enthousiasme van Marc werkte aanstekelijk. Op een avond heb ik toen eens een shortlist opgesteld met zo’n veertig brouwerijen die bij Holland Craft Beer zijn aangesloten. De geografische spreiding en de variatie in bierstijlen speelden daarbij een belangrijke rol.”

Bij een advents-box draait het vooral om het verrassingseffect

Holland Craft Beer liet de keuze voor de bieren volledig aan de Beer Geeks, oftewel Wouter, over. “Die vrijheid van werken is wel lekker. Uiteraard hebben we wel de totaalprijs in het achterhoofd gehouden, om het leuk te houden voor een grotere groep. Het voordeel van Holland Craft Beer is dat er relatief veel kleine brouwerijen bij zijn aangesloten. Dat maakt het verrassingseffect nog wat groter en dat is toch waar het bij een advents-box om draait.”

Zeker in deze onzekere tijd is het volgens Wouter goed om eens de minder gevestigde namen een podium te geven. “Er worden in Nederland veel verrassende bieren gebrouwen. De variatie is groot. Ik vond het een mooi avontuur om daarin toch een soort balans te vinden, zodat de doos voor elke bierliefhebber een mooie reeks van verschillende smaken biedt. Dat is toch de ontdekkingsreis die we als geeks ook nog steeds graag maken. Deze box laat iedereen ook eens kennis maken met brouwerijen uit hele andere hoeken van het land, die een minder groot bereik hebben dan de gevestigde namen in brouwersland.”

'Nu staat er binnen nog geen maand een mooie advents-doos in de steigers'

Uiteindelijk legde Wouter de selectie ook nog voor aan ‘opper-geek’ Ferry Wijnhoven en informeerde op het platform naar de voorkeuren van de volgers. “De een heeft een voorkeur voor exclusiviteit, de ander gaat meer voor het onbekende. Op dat laatste ligt dit keer de nadruk. Een box met specials vergt gewoon veel meer voorbereiding. Nu zijn we eind september begonnen en staat er nog geen maand later al een mooie advents-doos in de steigers.”

Dat is mede ook te danken aan Bob van Dijk van B71 Ontwerp. De grafisch vormgever maakt ook al jaren deel uit van de beergeek-gemeenschap en stond aan de basis van menig logo, label, t-shirt en andere beeldende uitingen voor diverse brouwerijen in het algemeen en Beer Geeks in het bijzonder. Ook het logo voor de inzameling voor de Stichting ALS is van zijn hand. Wouter: “Bob is een soort stille partner van de Beer Geeks. Gaaf dat hij ook hiervoor weer tijd heeft vrijgemaakt.”

'Er is sowieso veel enthousiasme in het vak, bij ondernemers en aanhangers'

Het heeft volgens Van Dijk ook alles te maken met de saamhorigheid binnen de bierwereld. “Ik ben ooit begonnen met een etiket voor Brouwerij Breugem en heb daarna allerlei ontwerpen van verschillende brouwerijen in binnen- en buitenland gedaan. Ik houd van bier en heb ook zelf wel eens wat gebrouwen. Die affiniteit was er al. Er is sowieso veel enthousiasme in het vak, bij de ondernemers, maar dus ook bij de aanhangers.”

Van Dijk had ook een goed contact met Oscar Wagner, een Beer Geek die in 2015 overleed door de ziekte ALS. “Daarom is er ook zoveel support op ons platform voor dit goede doel. Het laat zien dat het een hechte groep is, die echt ergens voor gaat. De laatste jaren zijn er al allerlei succesvolle inzamelingsacties georganiseerd, waarbij iedereen zich op zijn vlak van zijn of haar beste kant laat zien.”

'Ik heb gekozen voor specifieke kerstkleuren als rood en groen'

In het geval van de Dutch X-Mas Advent(ure) 2020 hoefde Van Dijk niet lang te denken. “Ik had nog nooit zo’n adventskalender ontworpen, maar wel allerlei andere verpakkingen. Met een goede template is daar zeker iets moois van te maken. Ik heb gekozen voor specifieke kerstkleuren als rood en groen, maar ben bewust niet doorgeschoten met allerlei kerstmannen en rendieren en dergelijke.”

Sowieso is 'te uitgesproken' niet verstandig, meent Van Dijk. “Met zo’n grote groep (Beer Geeks telt ruim 14.000 leden, red.), speel ik het toch liever iets meer op veilig. Wel met een soort vrolijkheid, hoe serieus het onderwerp ook is. Het moet wel een feestje blijven. De focus ligt op het toasten, maar dan wel onder het mom van ‘drinking apart together.’ Daar refereert deze actie ook wel aan, vind ik.” 

Opbrengst van speciaal t-shirt gaat ook naar Stichting ALS

Aan het goede doel voor de Stichting ALS kan wat Van Dijk betreft niet genoeg aandacht worden geschonken. “Ik heb ook weer een speciaal t-shirt ontworpen, waarvan de opbrengst ook voor de stichting is. Ik hoop dat dit  aanslaat. De ‘support your local’-acties bewijzen dat er onder bierliefhebbers in elk geval een groot gevoel van saamhorigheid leeft. Samen staan we sterker. Dat is tot slot toch een mooie kerstboodschap?”

Je bestelt de Dutch X-Mas Advent(ure) 2020 hier

Informatie krijgen over toekomstige adventskalenders?

Natuurlijk is dit niet de laatste adventskalender. Wil je op de hoogte gehouden worden over dit soort acties en producten? Vul hieronder even je e-mailadres in.

 

  1. Succes adventsbox door Beer Geeks smaakt naar meer
    Craft Beer Nieuws

    Succes adventsbox door Beer Geeks smaakt naar meer

    Het ‘Dutch X-Mas (Advent)ure 2020’-bierpakket is een grandioos avontuur met een geweldige apotheose. Zo concluderen de initiatiefnemers die in oktober nog op maximaal 140 bieradvents-boxen mikten, maar begin november al de absolute limiet van 240 pakketten bereikten.

    Lees meer