'Waterland was qua brouwerijen nog echt een beetje niemandsland'

Met bieren als de Marker Maagd, de Monnicker Moker en de Broeker Blonde profileert Waterland Brewery zich als een brouwerij voor de streek. Toch hebben initiatiefnemers Frank Dutman en Kristian Kieft op termijn grotere ambities, zoals de vleugels uitslaan over de grenzen. “Maar we zijn zeker verankerd in de streek. Hier ligt de identiteit van de brouwerij.”

Dutman en Kieft waren buren die samen iets leuks wilden gaan doen. Dat werd brouwen in de schuur van de boerderij van laatstgenoemde in Katwoude. “We begonnen gewoon met een thuisbrouwsetje van de Brouwmarkt. En hoewel het ene bier beter lukte dan het andere, kregen we de smaak wel echt te pakken. Frank komt uit de marketing en ik was grafisch ontwerper en zo kwam het idee om werk en hobby te combineren door een streekbier op de markt te brengen. Dat ontbrak nog in deze regio in 2016. Natuurlijk had Amsterdam wel allerlei nieuwe leuke brouwerijen, maar Waterland was op dit vlak nog echt een beetje niemandsland.”

Om het groter aan te pakken, neemt Kieft contact op met Eric Odenwald van De Leckere in Utrecht. “Ik had al eens wat productintroducties voor hem gedaan. We zijn begonnen met onze recepten voor een Wit, een Blond en een Tripel als basis voor ons assortiment. Frank en ik zijn allebei een dag minder gaan werken en zo hebben we al heel wat kilometers in de streek Waterland gereden om dozen bier te bezorgen.”

'Bij toeval stuitten we op een leuk winkelpandje in Volendam'

Het tweetal houdt de vaart er in en besluit nog een dag minder te freelancen. “We gingen op zoek naar een werkplek, maar konden nergens een geschikte ruimte vinden voor een betaalbare prijs. Bij toeval stuitten we op een leuk winkelpandje in Volendam. Dit bleek een geschikte uitvalsbasis waar we gelijk ook maar bieren van andere brouwerijen zijn gaan verkopen. Op een gegeven moment dreigden we een beetje vast te lopen, door gebrek aan tijd. Toen hebben we de knoop doorgehakt om de sprong te wagen en fulltime een brouwerij te beginnen met eigen ketels en een proeflokaal in Monnickendam.”

Het terras van proeflokaal De Bierderij biedt uitzicht op de jachthaven van Monnickendam. Een fantastische plek om bier te drinken, stelt Kieft glunderend vast. “Ook aan deze plek ging een flinke zoektocht vooraf. We hebben echt allerlei locaties bezichtigd, van boerderijen en boten tot industriële pandjes, maar dat aanbod is in dit groene en open gebied toch beperkt. Zelfs Amsterdam-Noord is nog wel eens als optie voorbij gekomen, maar uiteindelijk kwamen we deze loods op het spoor, op een klein bedrijventerrein aan de marinehaven van Monnickendam.”

'De inrichting van een brouwerij met proeflokaal spreekt tot de verbeelding'

Het bedrijventerrein krijgt op termijn een nieuwe bestemming, maar Kieft en Dutman weten de projectontwikkelaar te overtuigen om het bedrijfspand toch voor minimaal vijf jaar te verhuren. Het terrein wilden ze organisch herontwikkelingen. Om te starten met de inrichting van een brouwerij met proeflokaal spreekt wel tot de verbeelding. En we hebben de afspraak dat we in de nieuwe ontwikkeling hier opnieuw een plek krijgen."

En inderdaad. Het sfeervol ingerichte onderkomen laat die ochtend de volle potentie zien. Voorin de loods staan de ketels opgesteld, mooi in het zicht van de gasten. “Die brouwinstallatie hebben we in Almere op de kop getikt, waarbij we in dezelfde deal ook de verkoper Sam de Bolle hebben weten te strikken om voor ons te gaan brouwen. Zelf wilde hij graag bij de installatie betrokken blijven en dat pakt nu dus voor ons allemaal goed uit.”

'Ons proeflab is de plek om gelijk onze nieuwe smaken te testen'

De grotere volumes worden nog steeds bij De Leckere gebrouwen. In Monnickendam mag De Bolle zich uitleven op nieuwe recepten. “En da’s gelijk ook het mooie van dit concept,” vertelt Kieft. “We vullen hier de bieren af op fust voor de horeca in de regio en vooral ook voor ons zelf. Dat betekent dat deze brouwerij, ook wel “Waterland Taplab” genoemd, gelijk een soort proeflab is om onze nieuwe smaken te testen. Zit er echt een goede tussen, dan schalen we op en brengen het bier ook uit op fles.”

Alle bieren van Waterland Brewery zijn biologisch. Kieft legt uit: “We vinden dat eigenlijk een vereiste bij een nieuwe start van een bedrijf als dit. De Leckere brouwde ook al biologisch en voor ons heeft het ook echt een meerwaarde, omdat het bier zo ook aantrekkelijk is voor andere afzetkanalen, zoals bijvoorbeeld Marqt. Dat heeft onze groei destijds zeker versneld.”

'Toeristen uit Amsterdam cirkelen met de bus om ons heen'

Ook de opening van het proeflokaal heeft de onderneming een impuls gegeven. “We hebben er ongelooflijk veel publiciteit mee verworven. In een paar lange zomers hebben we veel dagjesmensen en fietsliefhebbers, maar ook veel mensen uit de streek mogen ontvangen. Een grote klapper door toeristen uit Amsterdam naar hier te trekken, lukt ons minder. (Lachend) Al cirkelen ze wel om ons heen: ze stappen in de bus naar de kaasboerderij bij Edam, doen Volendam en Marken aan en gaan dan via de Zaanse Schans weer terug.”

Zelf had het tweetal geen serieuze horeca-ervaring voor ze de deuren van het proeflokaal openden. “Dat hebben we nu met vallen en opstaan geleerd. Sowieso waren het leerzame jaren. In het begin deden we alles met zijn tweeën. Op zich gezellig, maar op een gegeven moment ontbrak de focus. De verdeling is nu dat Frank het proeflokaal runt en ik mij uitsluitend met de marketing en sales van Waterland Brewery, ons biermerk, bezighoud. Dat geeft overzicht en nu doen we wat we zelf het leukste vinden.”

Waterland Brewery benut veel verschillende verkoopkanalen

En ook de verkoop van de bieren van Waterland Brewery maakt een goede groei door. “We benutten bewust veel verschillende kanalen. Elke aanpak heeft zijn voordelen. Zo pakken we van alles het goede mee. Bij de een is dat een besparing op de logistiek, bij anderen de online verkoop. We staan op festivals en oriënteren ons veel op export. En tegelijkertijd is het een soort risicospreiding.”

De verkoopervaring van de winkel in Volendam is nog steeds heel waardevol, blikt Kieft terug. “Daar hebben we van dichtbij het koopgedrag van de klant meegemaakt. Veel mensen kiezen toch nog steeds hun bieren op basis van de naam of de uitstraling van een etiket. Dat laatste is mijn vak, dus daar voel ik me goed bij. Daarnaast merkten we in Volendam al dat bierpakketten het goed doen. In onze eigen winkel in het proeflokaal besteden we daar nu dus ook veel aandacht aan.”