Personaliseren van flessen en blikken steeds populairder
Er is maar één kans om een eerste indruk te maken. Die moet dus goed zijn! Met die insteek werkt etiketten- en verpakkingsdrukkerij Eshuis in Dalfsen. En dat al bijna 130 jaar, ‘want sinds 1891 maken wij de kwaliteit van jouw product zichtbaar,’ zo staat te lezen op de site van het Overijsselse bedrijf. Samen met Holland Craft Beer ontwikkelde Eshuis vorig jaar een digitale tool om gepersonaliseerd bierflessen te bedrukken. Reden voor de redactie om eens naar Dalfsen af te reizen en een kijkje te nemen in de showroom en bij de drukpers.
De nieuwe digitale tool past precies bij de werkwijze van Eshuis, met service op maat en een scherp oog voor detail. Marketingmanager Marije Hulzebosch verwoordt het als volgt: “Het winkelschap met bieren breidt steeds verder uit. Hoe zorgt een brouwerij ervoor dat zijn bieren opvallen? De verpakking is dan het meest prominente visitekaartje voor de consument, die op zoek is naar nieuwe smaken. Bij Eshuis helpen we om die zo mooi en passend mogelijk te maken.”
Eshuis begon ooit als drukkerij van molenaarsbladen. Zo’n tachtig jaar geleden kwamen daar de eerste etiketten bij. Langzamerhand volgden steeds meer nieuwe producten en specialiseerde het bedrijf zich steeds meer in de richting van drukwerk voor verpakkingen. “Zo hebben we ons doorontwikkeld tot een echte mkb-onderneming met ruim 140 medewerkers. Tot voor drie jaar waren we nog een echt familiebedrijf, maar ook nu is de onderlinge band nog heel hecht. Iedereen kent elkaar.”
“Die eerste ervaringen met gepersonaliseerde flessen smaakten naar meer”
Voor Eshuis zijn dranken nu een belangrijke focus, vertelt Hulzebosch. “Daarin zijn we steeds verder gegroeid. Zeker na enkele toffe projecten met Heineken, waar we diverse specials mee hebben gedaan. Zoals de gepersonaliseerde flessen voor het Rijksmuseum, met schilderijen van Rembrandt. In de Bijenkorf worden die voor mooie prijzen verkocht. Het is pils in een mooie jas en daar is dus vraag naar, zeker bij buitenlandse toeristen.”
Die eerste ervaringen met gepersonaliseerde flessen smaakten naar meer. En ook andere partijen meldden zich, waaronder Grolsch. “We zijn één van de eerste drukkerijen die op deze schaal digitaal drukwerk doet. Daarmee is voor ons zulk gedifferentieerd drukwerk mogelijk. We zien dat er veel vraag naar is en dat die steeds verder toeneemt. Zeker met de introductie van zogeheten sleeves voor flessen, oftewel etiketten die niet worden geplakt, maar om een fles worden heen gespannen.”
“We zijn een drukkerij, maar ook meer en meer ware verpakkingsnerds”
In de showroom doet Hulzebosch een greep uit ‘eigen werk’. "We zijn een drukkerij, maar ook meer en meer ware verpakkingsnerds," vervolgt ze haar enthousiaste relaas. “We staan open voor leuke nieuwe initiateven. Met Grolsch hebben we ooit een concept uitgewerkt voor de Zwarte Cross. Dit concept is uiteindelijk omgezet in een project voor het Freshtival. Consumenten konden eigen designs aanleveren. Degene met het mooiste design won tien jaar gratis tickets voor het evenement. Het winnende design hebben wij vervolgens gedrukt. De beugels met kleurige sleeves waren een doorslaand succes. Het zijn echte collectors-items. En het bier was binnen no time in Twente uitverkocht. Wel gaaf dat we daar een bijdrage aan hebben geleverd.”
Eshuis heeft al vijftien jaar een speciaal team dat zich bezighoudt met productinnovatie. “Directeur Peter Overbeek is een echte verpakkingstechneut, hij kent veel drukpersen als zijn broekzak. Zodoende kunnen we ook de samenwerking met collega’s aangaan, om gezamenlijk op te trekken. Soms is de vraag naar een specifiek etiket of product in één keer zo groot, dat we voor sommige onderdelen anderen drukkerijen inschakelen, expliciet door ons uitgekozen en geselecteerd op kwaliteit. Zo hebben we het ‘Coca-Cola namen-project’ in 2013 opgezet en ondergebracht bij andere drukkerijen in Europa. Dan moeten de kleuren wel op elkaar aansluiten. Zo hebben we speciale inkt ontwikkeld, die op alle persen toepasbaar is. Het is hier letterlijk puzzelen, plakken en vouwen met concepten, voordat ze daadwerkelijk naar de (speciaal ontwikkelde) pers gaan. Maar dat maakt ons werk ook zo mooi.”
“Craftbrouwers zelf zijn ook altijd geïnteresseerd in nieuwe gimmicks”
Een goed voorbeeld zijn de dubbel bedrukte labels van Brouwerij Frontaal, die bij Eshuis worden vervaardigd. “Ook daarvoor is een speciale techniek ontwikkeld, om het drukwerk mooi zichtbaar te houden ook aan de plakkant. Craftbrouwers zelf zijn ook altijd geïnteresseerd in nieuwe gimmicks. Dat is toch een manier om zich te onderscheiden op de markt. Personaliseren van flessen en blikken is voor ons een van de belangrijkste daarvan. Maar soms komen brouwers zelf ook met ‘gekke’ verzoeken. Eigenlijk is niks ons teveel gevraagd. We kijken graag met de klant wat het beste past en wat praktisch goed kan werken. De één wil een gouden randje of de ander juist een stoerdere uitstraling. Dat is ook zo leuk aan de craftbierscene: de enorme diversiteit.”
Soms zoekt Eshuis zelf ook het contact, bijvoorbeeld als een brouwerij al een opvallende uitstraling heeft. “Of onze drukkers komen iets moois tegen in een winkel. ‘Waarom drukken wij dit niet?’, is dan de vraag. Soms leidt dat tot een concrete nieuwe opdracht. Ook omdat lang niet alle brouwerijen op de hoogte zijn van de vele mogelijkheden. Er zitten veel DTP’ers in ons team die zich niet zozeer bemoeien met de ontwerpen, maar wel kunnen adviseren wat een beeldmerk doet op een fles of een etiket. Zeker met sleeves is dat belangrijk, vanwege het risico op vervorming van het drukwerk.”
“Soms voeren we hier bijna wetenschappelijk onderzoek uit in ons testlaboratorium”
Gaandeweg kwam Eshuis in contact met Marc Menue, oprichter van Dutch Bargain en mede-initiatiefnemer van Holland Craft Beer. Hulzebosch: “We hebben voor Dutch Bargain een fullsleeve ontwikkeld voor een fles. Die pakken we in tot en met de dop. Verder hebben we daar veel kennis en energie gestoken in een gouden print, die wordt opgebouwd uit de verschillende kleurlagen. Soms voeren we hier zowat wetenschappelijk onderzoek uit in ons testlaboratorium. Wat doet warmte met de inkt? Wat doet kou met de sleeves? We hebben antwoorden op die vragen nodig om onze klanten nog beter te kunnen bedienen.”
Via een lokale klant, Brouwerij Vechtdal uit Dalfsen, ontstond het idee voor de gepersonaliseerde etiketten voor feesten en speciale gelegenheden. “We zagen een bruiloftsbier voorbij komen dat door Vechtdal was gebrouwen, waarna we in gesprek zijn geraakt. Eigenaar Stefan Maats bespeurde een groeiende behoefte, ook bij bedrijven die voor een jubileum een keer een eigen bier wilden uitbrengen. In de gesprekken met Marc Menue kwam dat ook aan de orde. Hij kreeg ook steeds vaker aanvragen in die richting. Toen zijn we samen gaan bouwen.”
“Binnen minimaal tien werkdagen heeft de klant het bier met eigen etiketten in huis”
Inmiddels staan er op de site van Holland Craft Beer diverse templates die het voor het klant eenvoudiger maken of als inspiratie kunnen dienen. “De klant kiest een bier, bepaalt het volume en voegt daar een persoonlijk etiket aan toe. Binnen minimaal tien werkdagen heeft de klant de dozen met eigen bier binnen. We zijn bezig om dat proces nog verder te versnellen.”
Er zijn momenteel twaalf verschillende brouwerijen aangesloten die bieren beschikbaar stellen om met eigen labels te personaliseren. Hulzebosch: “De komende tijd willen we dat aantal graag verder uitbreiden. Daarom proberen we het voor de brouwers zo eenvoudig mogelijk te maken. Natuurlijk kunnen ze voor een bekende wel eens een bestelling bier van een eigen etiket voorzien, maar via onze service kan dat gemakkelijker worden meegenomen in het dagelijkse productieproces.”
“Gaaf toch, om op een feestje de mensen op zo’n biertje te trakteren?”
Tijd om het drukproces eens met eigen ogen te bekijken. Voor we de drukkerij in mogen, zetten we hoofdkapjes op en trekken we schoenhoezen en stofjassen aan. Dit alles om de geringste vervuiling van het drukwerk te voorkomen. Die persen staan strak in rijen opgesteld. Hulzebosch neemt ons mee naar de hoek waar enkele bestellingen met persoonlijke etiketten worden gedrukt. We herkennen er een jubileum in, een verjaardag...
Hulzebosch glundert: “Dit ziet er toch mooi en strak uit? Gaaf toch, om op een feestje de mensen op zo’n biertje te trakteren? En het kan ook nog een mooi neveneffect hebben. Namelijk dat een verstokte pilsdrinker zo toch eens wordt verleid om een speciaalbier te drinken. Dus het helpt ook om de craftscene verder te vergroten en versterken. Ik word daar blij van.” En wij ook! Wil jij nou ook zo'n eigen label bier bestellen? Hier vind je de tool. Zien we jouw etiketten binnenkort ook van de drukpers afrollen?
Wil je vaker dit soort artikelen lezen? Volg Holland Craft Beer dan op Facebook, daar houden we je op de hoogte van alle nieuwe artikelen!